Erasmus mobilitás keretében Mataróban töltöttem néhány napot. Az ottani Piarista Iskolában tartottam foglalkozásokat 15-16 éves diákoknak angol nyelven. A foglalkozások során az ökoszisztémák jelentőségére és védelmük fontosságára hívtam fel a diákok figyelmét. A foglalkozások alapjául az EMBL Nexus Island című játék-alapú tananyaga szolgált, de ezt adaptálnom kellett a helyi sajátosságokra, illetve hozzá kellett igazítanom a diákok tudás- és nyelvi szintjéhez. 

Ebből a tanítási tapasztalatból sokat tanultam, mert mielőtt beléptem volna az adott csoportba, semmit sem tudtam arról, hogy mennyi háttértudással rendelkeznek, mennyire tudnak angolul. Villámgyorsan kellett alkalmazkodnom a csoporthoz. A foglalkozásokat angol nyelven tartottam, s nekik angolul kellett kommunikálniuk egymás között is. Bár beszélem valamennyire spanyol nyelvet, de nem olyan jól, így ha nem ismertek egy-egy szót vagy kifejezést, akkor angolul kellett elmagyaráznom, nem pedig a fordítást megadnom. Minden esetben meg is értették. Tapasztalatot szereztem arról is, hogy az EMBL tananyagát hogyan igazítsam a csoport igényeihez, illetve hogyan építsek be új elemeket, melyekkel az adott terület ökoszisztémáját is bemutatom.

Négy csoportnak tartottam foglalkozást a két nap folyamán. Egy-egy csoporthoz 16 tanuló tartozott. A foglalkozások 150 percesek voltak, kivéve a hétfő délutánit, ami csak 120 perces volt. A diákok angol tudása a B1-2 szintnek felelt meg. Az ökoszisztémákról nem sok előzetes tudással rendelkeztek, de a tananyag segítségével és tanári útmutatással könnyen tudtak összefüggéseket felismerni és következtéseket levonni.

A diákok nagyon motiváltak és aktívak voltak a foglalkozások során, így élmény volt tanítani őket. A foglalkozás után elmondták, hogy most volt először, hogy az angol nyelvet szaktantárgyi órán használták.

A Nexus Island tananyagot már több csoportnál használtam foglalkozások során, és úgy látom, hogy a matarói diákok voltak a legügyesebbek. Ennek oka egyszerűen az a tény, hogy a tenger mellett laknak , így közvetlen kapcsolatuk van a tenger élővilágával és nagyobb rálátásuk a tengert érintő problémákra.

A négy csoport között nem voltak nagy eltérések. Mindannyian könnyen motiválhatók voltak, összeszedetten és rendezetten dolgoztak csapatban. Az egyik csoportnál volt az elején egy kis fennakadás, nem nagyon akartak figyelni, de gyorsan átváltottam spanyolra pár mondat erejéig, amin meglepődtek, megtapsoltak, és onnan kezdve fegyelmezetten dolgoztak.

A mobilitás során laborfoglalkozásokat is megnéztem, illetve tájékozódtam, hogy milyen gyakorlati órákat tartanak a természettudományi laboratóriumokban.

Mindkét laborfoglalkozásnál a következő volt a feladat: kaptak különböző minőségű és árkategóriájú füstölőket. Le kellett mérniük, hogy melyik milyen gyorsan ég le, ezt táblázatba foglalták a diákok, majd döntést kellett hozniuk, hogy melyiket érdemes megvenni.

A fogadó intézmény biológia tanáraival konzultálva arra kerestük a választ, hogy hogyan tudunk a jövőben együtt dolgozni, és közös projekteket megvalósítani.

Kiss Ildikó

 

A program az Erasmus plusz 2022-1-HU01-KA121-SCH-000061037 projekt támogatásával valósult meg. Ez az első alkalom, hogy az akkreditációs projektünk keretében tanítási-képzési tevékenységtípust valósítunk meg. Ennek lényege, hogy az iskola munkatársa egy másik ország iskolájában tanít, tart képzést. Így munkatársunk a feladat elvégzése és a kollégákkal való kapcsolat által is tanul, képződik. A 2024-es pályázati évben ez a típusú tevékenység a prioritások között szerepel, ezért is jó, hogy elkezdtünk ezen a téren tapasztalatokat gyűjteni.

/sites/default/files/styles/tartalom_kep/public/2024-04/20240409_111836.jpg?h=c23aad79&itok=s5cWUXEw