Az Erasmus plus pályázat támogatásával a Lernort Labor – Németországi Diáklaborok Szövetsége éves találkozóján jártunk. A labortalálkozó utáni napokban emellett meglátogattunk több hasonló intézményt Heidelbergben és környékén.

A Német Diáklaborok Szövetsége 2010-ben alakult 23 taggal, azóta közel 300 tagja van, közte mintegy 160 labor. Ezek az intézmények nagyrészt az egyetemekhez, a tanárképzéshez kötődnek, de sok működik alapítványok, kutatóhelyek, egyesületek, önkormányzatok, közoktatási intézmények fenntartásában vagy támogatásával is. A szövetség évente tart találkozót, idén a központi téma a laborok szerepe a pedagógusképzésben volt. Előadás hangzott el többek közt a laborokban folyó pedagógiai módszertani kutatásokról. A szekciókban is izgalmas témák kerültek elő: például a megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos oktatási projektek, vagy a Lab2Venture program, amelyben vállalkozások adnak megbízásokat középiskolás diákoknak egy-egy projekt véghezvitelére. A rendezvény része volt a „Labor-túra” is, ahol a Würzburgban működő laborok munkájába kaphattak a résztvevők betekintést. Az egyetem M!ND diáklaborja például hallgatói szeminárium keretében minden szemeszterben fogad diákcsoportokat, ahol előre összeállított kísérletező dobozok segítségével csoportokban, nagy önállósággal kísérleteznek a diákok a földtudományok, biológia, kémia, fizika, informatika, matematika különböző területein.

A program bőséges lehetőséget adott szakmai kapcsolatok építésére is, a poszter szekcióban pedig sok labor kínálatát lehetett megismerni. A megnyitón a szövetség elnöke üdvözölte a Diáklabor Szövetég – Magyarországi Diáklaborok Egyesülete létrejöttét is, amely létrehozásában fontos inspirációt adott a német laborok együttműködése is.

A labortalálkozón a heidelbergi Explo Heidelberg diáklaborral közösen vettünk részt, és náluk folytattuk a programot az azt követő napon: molekuláris biológiai projektbe kapcsolódtunk be egy helyi Waldorf iskola diákcsoportjával. A projekt során DNS mintákat kellett összehasonlítani többek közt a tetthelyen talált mintával.

Emellett több más intézményt megtekintettünk, illetve kapcsolatokat építettünk a munkatársakkal:

Az EXPLO Heidelberghez tartozik még egy interaktív kiállítás elsősorban a fizika területéről, de épp egy az állatok érzékelésével kapcsolatos kiállítás is helyet kapott most ott. Hangtani, fénytani, de mechanikai kísérleteket is végezhetnek a látogatók az egyes állomásoknál.

A Pedagógiai Főiskolához tartozó Geco-Lab a földrajzi tanszékhez tartozik, és jól felszerelt labor, ahol a földrajzhoz tartozó kísérleteket végezhetnek a diákok és főiskolások: végezgetnek például talajtani vizsgálatokat, vagy modellezhetik a klímaváltozás következményeit, például a csapadék hatását különböző talajfajták és talajtakarás esetén.

Szintén a Pedagógiai Főiskolához tartozik a GIS-Station, ahol térinformatikai, a digitális geomédiai gyakorlatokat végezhetnek a diákcsoportok. Dolgoznak különböző évek műhold felvételeivel, láthatják az évek során bekövetkezett változásokat, vagy egy adott időpont műholdképeit is elemezhetik. Emellett geocaching projekteket is kínálnak az érdeklődőknek.

A mannheimi Technoseum egy nagy természettudományos múzeum, kiállítás, ami otthont ad egy diáklabornak is. Elsősorban a fizika, technika és robotika területén kínálnak projekteket. Lehet például a repülést modellezni. De kiegészítő programok is helyet kapnak: lehet például gyerekszületésnapot tartani, de akár céges csapatépítő programoknak is szívesen adnak helyet. A labor munkáját segítik fiatal és nyugdíjas önkéntesek is.

Az EMBL (Európai Molekuláris Biológiai Laboratórium) egy olyan európai kutatóintézet, amelyhez újabban Magyarország is csatlakozott. A központja szintén Heidelbergben található. E laboratórium számára fontos a nyilvánossággal való kapcsolat, a tudomány népszerűsítése. Fogad ezért diák csoportokat is projektekre, és pedagógus képzéseknek is helyet ad. Emellett kihelyezett képzéseket is szervez, szívesen küldi munkatársait előadásokra, vagy internetes szemináriumokat is szervez. Találkozásunk során a Diáklabor Szövetség és az EMBL lehetséges együttműködéséről is egyeztettünk.

Az egyhetes gazdag program kapcsolatok kiépítését is szolgálta, de olyan tapasztalatok, minták megismerését is, amelyek alkalmazhatóak a magyarországi diáklaborok munkájában is. Az együttműködések reményeink és terveink szerint nem csak a tapasztalatok, tudások cseréjében, hanem közös diák projektekben megnyilvánulnak majd.

Mikulásné Ferencz Zsuzsanna – Mikulás Domonkos