Projekthét 2025
2025. 02. 08.

Az elmúlt héten, február 3-7-ig már harmadik alkalommal zajlott projekthét a Piarista Iskolában óvodától gimnáziumig. A tanulás ezekben a napokban nem tanórai keretek között zajlik, hanem intézményrészenként más beosztásban, de mindenütt kooperatív keretek közt, projektpedagógiai módszerekkel. Az óvodában intézményi szinten zajlik közös projekt, az általános iskolában évfolyamonként közös témában, de osztálykeretekben tanulnak együtt ilyenkor a diákok. A gimnáziumban viszont a kilencedik-tizenegyedik évfolyamon a pedagógusok által kínált témákhoz szabadon csatlakoznak a diákok, azaz különböző évfolyamon tanuló diákok dolgoznak együtt csoportokban.

Az iskola által választott módszertan és felkészülés a katalóniai piarista iskolák SUMMEM projektpedagógiai modelljére épül, és a nevelőtestület évről évre fejlődik az előkészítésben, megvalósításban a diákokkal együtt. A projektek egy központi kérdésre épülnek, amit a pedagógusok készítenek elő. A hét feladata erre a kérdésre választ keresni. Ez a kérdés nyitott, és lehetőleg olyan, amit a mesterséges intelligenciával nem lehet egyszerűen megválaszolni. A megválaszolásához szükség van ismeretek megszerzésére, folyamatok megértésére és okok feltárására is, hogy végül a diákok saját válaszaikat tudják adni. A diákoknak szabadsága van az út megválasztásában, akár a kérdést is alakíthatják, saját kérdéseiket is feltehetik, sőt cél is, hogy feltegyék.

Ezen a héten ugyanúgy tanulás zajlik, mint a többi tanítási napon, csak itt olyan tanulási eredményeket célzunk meg, amelyek egyébként a “tananyag elsajátításában” talán háttérbe szorulnak. Ilyenek a kritikus gondolkodás, kooperatív együttműködés, kérdezés, problémamegoldás, prezentáció, önálló döntések, a tanulási folyamat alakításában való felelősségvállalás. A diákok a hét elején saját tanulási céljaikat is megfogalmazzák, és a hét végén önértékelést és társértékelést végeznek, valamint visszajeleznek arról, hogy a projektpedagógia egyes szempontjai meglátásuk szerint mennyire érvényesültek a projektjükben.

A hét a performatív pedagógiai kereteiben is zajlik, azaz a diákok olyan produktumokat hoznak létre, amit szélesebb közönségnek is bemutatnak. A gimnáziumban a pénteki napon minden csoport 7-8 perces, előre hanggal felvett prezentációban mutatja meg a hét eredményeit, reflektál a tanulási folyamatra társai előtt. A jelenlévők pedig kérdéseket tesznek fel, amelyre ők válaszolnak.

Egyes projektekben nemzetközi együttműködés is megvalósul, hisz a projektekben részt vesznek a két hónapra az iskolában tanuló katalán diákok, és kifejezetten a projekthétre a szlovákiai Privigyéről is érkezett két diák, ők egy-egy természettudományos projektbe csatlakoztak be. Ezekben a projektekben angolul vagy kétnyelvűen folyt a héten a munka, és a prezentációk is angolul készültek. De nem csak külföldi vendégek voltak, a kiskunhalasi Szilády Áron Gimnáziumból is érkezett négy diák természettudományos projektekhez a hétre, a Selye János Diáklaborhálózat Duna-Tisza-közi konzorciumában megvalósuló együttműködés keretében. Szintén ehhez a projekthez és konzorciumi együttműködéshez kötődött, hogy egy fizikai témájú projekt a Bányai Júlia Gimnázium diáklaborjában valósult meg.

A spanyolországi Tafalla piarista iskolájának két tanára is részese lett a hétnek, csütörtökön és pénteken előkészítő látogatás keretében jártak az iskolában, és jutott idejük arra, hogy a projekthétbe is betekintsenek a Gimnáziumban, az Óvodában és az Általános Iskolában is.

Két csoportban összesen 25 diák Erasmus plusz pályázat keretében külföldön, Salzburgban és Rheinbachban valósított meg projektet, az ő projektjük a partneriskolák diákjainak fogadásával folytatódik is majd.

Végzős, tizenkettedikes diákjaink már az érettségire összpontosítanak, ők az iskolában, de önállóan és csoportosan, az egyes napokon más-más területen készültek vizsgáikra.

Az alábbiakban az egyes projektekről adunk rövid összefoglalót.

Óvoda

Piarista óvodánkban a bolygók témája került az intézményi szintű projektmunka középpontjába. Témaválasztásunk a gyermekek érdeklődéséből indult ki, óvodapedagógusként ehhez igazítottuk a tevékenységek tartalmát, formáját.

A kiscsoportosok számára közvetlen környezetünk szépsége kézzelfogható, a ragyogó Nap és a Hold pedig mind a valóságban, mind a mesék világában vonzó számukra. A nagyobbak számára már nyílik a világ, és izgalmassá válik mindaz, ami a csillagokon túl van, és szabad szemmel nem látható. A projekt folyamán mindhárom óvodai csoportunkban hangsúlyt fektettünk arra, hogy a gyermekek kíváncsiságra, alkotásvágyra építve jussanak élményekhez, ismeretekhez, tudástartalmakhoz a projekthéten.

Az óvodában az egyes témák kibontása hosszabb időt igényel. Ezért mi jövő héten is folytatjuk a gyermekekkel a Nap, a Hold, a bolygók tulajdonságainak megismerését. Ízelítőül az első hétről összehangolt munkájáról csatolunk néhány képet.

Alsó Tagozat

1. évfolyam

JELEK

Az elsős korosztály nagyon lelkesen vetette bele magát a jelek témával kapcsolatos élmények, előzetes ismeretek felidézésébe és a csoportalakításba. Alapvetően a megváltozott tanulási helyzet, illetve az ebben betöltött szerepük az, ami igazán vonzza őket (a csapatépítés, és az egymás megismerése, valamint a kooperatív jelleg mellett).

A gyerekek a projektmódszert úgy élték meg, hogy az egész hetünk egy játék. És valóban sokszor csak „játszottunk”, de közben sok tapasztalati ismeretet is szereztünk. Központi kérdésünk, hogy Hogyan kommunikálunk / lépünk kapcsolatba egymással a jelek segítségével? Folyamatosan váltották egymást a manipulációs és kreatív tevékenységek. /Szituációs játékok, dramatizálás, mese, memória- és nyomkövető játék készítés, Activity, emojik, jelbeszéd, kódfejtés és terepasztal készítés, Lego WeDo programozás, játékos és interaktív könyvtári foglalkozás stb./

A napok során összegyűjtöttük, hogy milyen szimbólumokat ismerünk és megvizsgáltuk mennyire hasonlít a jel a jelentésére. Az érzelmek kifejezése a mimika, a testbeszéd fontossága az iskolapszichológus és a mentálhigiénés szakember segítségével még inkább elmélyült bennük. Ezen kívül a legnagyobb hangsúlyt a sérült embertársaink iránti érzékenyítés kapta. Szerettük volna kiemelni számukra az elfogadás fontosságát, hogy „Mindannyian mások vagyunk” és mindenki tud valamiben segíteni, ettől az összetartástól leszünk közösség. Ez volt talán a leginkább preferált és hosszú távon is nagyon hasznos része a programnak.

Ezen a héten kiderült, hogy mekkora szükségük van az osztályoknak a kiemelt, fókuszált figyelemre, ahol kivételesen nem kell megfelelniük iskolai kereteknek és követelményeknek, csak önmaguk kell, hogy legyenek. A kulcs persze a folytatás, valamint a gyerekekre irányuló odafigyelés, érdeklődés, törődés, és az, hogy ezek a programok az egy évfolyamon lévő osztálytanítók szoros együttműködésével valósuljanak meg.

Természetesen a szituációs gyakorlatokkal, digitális tananyaggal tűzdelt héten a kézművesség is nagy szerepet kapott, hiszen a terepasztal készítés is óriási élmény volt számukra. Hihetetlenül változatos színes csapatmunkák születtek.

A Lego WeDo programozással pedig mintegy a projekt zárásaként megtapasztalhatták az osztályok a kódolás-dekódolás folyamatát élesben is. Végül az idegennyelvi lubickoló foglalkozás során azzal tettünk pontot a projektünk végére, hogy kiderült, hogyan / milyen módon tudunk jeleket küldeni magunkról a nagyvilágnak. Hiszen a hét méltó befejezéseként elkészítettük a videónkat is, amit a nemzetköziesítés céljából az oloti testvériskola hasonló korú diákjainak küldünk majd el, hogy megfejthessék a mi jeleinket.

2. évfolyam

Mennyi az annyi?

A tudomány és a technika fejlődése szükségszerűen magával hozta a körülöttünk lévő világ egyre pontosabb feltérképezését, egységes alapokon történő mérését. Mi ezen a héten egyrészt magával a méréssel, annak eszközeivel és történelmével foglalkoztunk, másrészt a legalább ennyire fontos mérhetetlenekkel, mint pl. a szeretet, a barátság, a család, stb…

3. évfolyam

A harmadik évfolyam két osztályával azt vizsgáltuk, hogyan kerül a kenyér az asztalunkra. Sokat tanultunk az egész folyamatról a talaj előkészítésétől kezdve a kemencében kisült kenyérig. Folyamatábrákon is elemeztük miként történt ez régen és miként történik napjainkban. Videókon láttuk a mag csírázásának csodáját, hogyan lesz a magból élet, cseperedik a növény, beérik a gabona, learatják, lisztet őrölnek, kenyeret sütnek, mely életet ad. Hittan órán a Kenyér a Bibliában témával igehelyeket vizsgálva jutottak el a gyerekek a kovásztalan kenyéren át az Eucharisztiáig, az Élet Kenyeréig. Poharakban búzamagot csíráztattunk. Kísérleteztünk, beáztatott magból kinyertük a sikértartalmat. Rajzoltunk, jegyzeteltünk. Malom maketteket készítettünk Lego WeDo programozással és papírból.

A negyedik napon kenyeret dagasztottunk, az ötödik napon kisütöttük a kicsi cipókat, majd a csoportok szendvicskészítő versenyen mutatták meg kreativitásukat. Munkájukat nemzetközi zsűri értékelte, melynek tagjai a spanyolországi Tafalla piarista iskolájából iskolánkban tartózkodó Asun és Maria tanárnők valamint Angelika, gimnáziumunk tanárnője voltak.

4. évfolyam

4.b

Ebben a tanévben az őselemek témakörét választottuk, hogy sok-sok tevékenységen keresztül még több ismeretet szerezzünk a földről, vízről, levegőről és a tűzről. Csapatokat alakítottak a gyerekek az elemek szimbólumainak segítségével és egész héten ezekben a heterogén csoportokban dolgoztak.  Készítettek medált a csapatok a saját szimbólumaikkal, mozaik módszert alkalmazva szereztek a gyerekek új ismereteket a héten. Volt robotika foglalkozás a témához kapcsolódva és két kísérletet is végeztünk: búvárharang és vulkánkitörés. Tűzoltó kiképzés helyszíne volt csütörtökön délelőtt a kistornaterem, ahol kitartó, felkészült tűzoltóvá váltak a 4.b osztályos gyerekek. Remek hetünk volt. A honlapon itt olvasható beszámoó a projektről.

4. a

A 4. évfolyam témája a négy őselem volt. Mi ebből kettővel foglalkoztunk részletesebben. Két napot a tűzzel és kettőt a vízzel kapcsolatos ismereteink bővítésére szántunk.

Központi kérdésünk az volt, hogyan hatnak ezek az őselemek mindennapi életünkre. Kiindulásként szófelhőben összeszedték, kinek mi jut eszébe a tűz szóról. Olvastak arról, hogyan ismerte meg az ember a tüzet. Gyűjtöttek tűzzel,vízzel kapcsolatos szólásokat, közmondásokat és kikeresték a jelentésüket az interneten.

Írtak történetet megadott szavak alapján. Egy tanulónk kiselőadást tartott arról, hogyan fejlődtek a melegítésre és a főzésre használt eszközök; így az indukciós főzőlapig eljutottunk. Megismerték a gyufa történetét. Hallgattak Andersen mesét a tűzszerszámról.

Activity keretében tűzzel kapcsolatos foglalkozásokat kellett elmutogatniuk az egyes csapatok tagjainak. Néztünk kisfilmet a kovácsolás munkaritmusairól és hangjelzéseiről. Munkájukat egy-egy tablón foglalták össze, adták elő a többi csapat tagjainak, majd a folyosón állítottuk ki.

A víz témában   a víz takarékosság, az ökológiai lábnyom vizsgálatán keresztül ismerték fel személyes felelősségüket világunk élhetőbbé tételében. Megismerkedtek a virtuális víz fogalmával. Különböző kvízkérdések segítségével bővítették ismereteiket.

A víz projekt zárásaként tűzoltó autót készítettek közösen.

A projekthét minden napján értékelték magukat az egyének és csapatok, hogy mennyire sikerült együttműködniük, meghallgatni egymást a csapattagoknak. Sikerült-e a feladatokat arányosan elosztaniuk egymás között, fejlődött-e mindenki, segítettek-e egymásnak szükség esetén.   

Az értékelési szempontok átgondolásán keresztül megtapasztalhatták azt is a diákok, hogy a projektben dolgozás messze többről szól, mint csupán az intellektuális ismeretek átadása, a soft skillek fejlesztése legalább ennyire fontos. Itt olvasható beszámoló a projektről.

Felsőtagozat

5. évfolyam

Miért nélkülözhetetlen az élethez a talaj?

Erre a kérdésre kerestük a választ egész héten. Munkánk alapvetően természettudományos megközelítésű volt, de szerepet kapott a művészet is, ugyanis agyaggal is dolgoztunk. A laborban mikroszkópos vizsgálattal kerültünk közelebb a talajhoz, s ezt a tudást búza csíráztatásával teljesítettük be. Történelmi szempontból is megközelítettük a témát, vizsgáltuk a vadtalajváltó-gazdálkodás és a vetésforgó  szerepét, valamint a talaj konzerváló tulajdonságát és a régészetet. Minden csoport készített egy-egy társasjátékot a héten, és munkánk eredményeként még mesét is írtunk az AI felhasználásával. Zárásként ásót ragadtunk, és elhelyeztünk az 5. évfolyam közös időkapszuláját.

6. évfolyam téma

FA

A hatodikosokkal a fát jártuk körbe szimbolikusan és valóban is. Megismertük egy tölgyfa teljes  életciklusát a lehulló makktól a teljes korhadásig. Az egyes fák nagy közös rendszerérére is rácsodálkoztunk. Ezt eddig egyszerűen csak erdőnek neveztük, de új ismereteinknek köszönhetően más szemmel nézzük most az erdőt túrázás közben. Megismertük a fából készített eszközöket, használati tárgyakat, hangszereket. A feldolgozást rajzos, barkácsolós foglalkozásokkal segítettük. Így készült hangszer, manó méretű kisfalu, és esztergáltunk is iskolánk esztergáival. A hét során megszerzett és feldolgozott tudást videókkal, podcasttel és általunk írt mesével adtuk tovább diáktársainknak.

7. évfolyam

Mit jelent számomra az űr? Mi van ott, ahol nem látunk semmit?

Foglalkoztunk magával az űrrel, mint ürességgel. Megviszgáltuk mi van ott, ahol nincs semmi,foglalkoztunk a félig üres-félig tele fogalmával, megvilágítottuk filozófiai, irodalmi, művészeti szemszögből is. Ezt követően az űrrel, mint kozmosszal foglalkoztunk. Meghallgattuk a bolygók hangjait, végigsétáltuk a városban kihelyezett “naprendszert”, ezeket le is fotóztuk, kiállítottuk. Legvégül pedig egy 3 helyiséges szabadulószobát - “zŰRkaland” elnevezéssel - rendeztünk be, ahol a héten tanultakat kamatoztattuk.

8. évfolyam

Milyen titkokat őriznek csontjaink? Erre a kérdésre keresték diákjaink a választ a projekthét foglalkozásain. Sokszínű feladatokkal segítettük a munkájukat, a keresést és a titkok feltárását. Az Öveges Diáklabor kísérleteiben a csont titkos alkotóit vizsgáltuk és a környezetünk hatásait ezekre az alkotókra, ezek változásaira. Feltárták azt is a gyerekek, egy csontlelet miről ad információt, milyen teendők vannak a kutatás, vizsgálat közben.

Nagyon fontos volt a csont egészségének megőrzéséről, fejlődéséről, változásairól új ismereteket megtudni és vizsgálni az ember felelősségét a csontok épségének megőrzésében. Elemezték azt is tanulóink, a csontoknak milyen jelentősége van a Bibliában, a történelemben, a jelképek világában. A feltárt titkokat különböző produktumokban mutatták be társaiknak. Készültek prezentációk,versek, plakátok,  készült videó és 3D -s nyomtatott koponya, szóháló, kahoot és kérdőív.

Gimnázium

A Trastevere projekt nyomában-Te hogyan tennéd jobbá a világot?

Miután a diákok megismerkedtek a Trastevere projekt tartalmával, a kialakult csoportok kiválasztották, hogy milyen területen próbálnak segíteni. A négy választott terület az elszegényedett falvak megsegítése,  hátrányos helyzetű gyerekek az óvodában, a szomorúság enyhítése és a kóbor/ menhelyi  állatok helyzetének segítése.

A hét során, a diákok kutatást végeztek a probléma hátterének feltárására, kérdőívek, interjúk segítségével felmérték, hogy hogyan gondolkodnak kortársaik erről a témáról, majd a problémát enyhítő megoldásokon dolgoztak. Ennek során egyesek készítettek plakátot, videót, szórólapot, kézzel készített ajándékot. Mások gyűjtést szerveztek.

A csoportok közül többen a hivatalos Trastevere projektben is részt vesznek, melyhez a heti munka jó alapul szolgál. Az elkészített prezentációk jól tükrözték milyen sokféle tevékenységet végeztek  a diákok a hét során és, hogy elkötelezettek mindannyian abban, hogy tegyenek valamit a jobb világért.

A zenepedagógia története a Homo Erectus Musicustól, Bachon és Kodályon át Fehérváriig

 

Az olimpiai eszme keresztény értelmezése

Ebben a projektben 16 diák vett részt. Négy csoportban négy kérdésre keresték a választ. Egy csoportban a 2024-es párizsi Olimpián felmerülő időszerű kérdéseket boncolgattak „az olimpiai eszme megújítása” ügyében. Voltak, akik arra vállalkoztak, hogy azt vizsgálják, hogy hogyan sérül az olimpiai eszme, ha a pénz és az üzlet megjelenik a sportban. Egy másik csoport pedig arra vállalkozott, hogy bemutassa, hogy az olimpiai eszme hogyan segítheti az emberek életét. Végül a negyedik csoport arra vállalkozott, hogy leírja, hogy hogyan változott az olimpiai eszme az évek során.

Culture et gastronomie française - "Eszik vagy isszák?"

A francia gasztronómiai kultúra 2010 óta az UNESCO szellemi világörökségének része. Arra kerestük a választ, mitől egyedi és különleges a francia gasztronómiai kultúra, mennyivel több, mint kitűnően válogatott alapanyagok és kifinomult receptek összessége. A csapatok utánajártak a francia gasztronómia történetének, a hétköznapok étkezési szokásainak és a legrangosabb gasztronómiai világversenyeknek is.

Erkölcsi dilemmák, etikai kérdések, tegnap, ma és holnap

Az emberiséget nem hagyják nyugodni bizonyos etikai kérdések. Ezek között vannak hosszú múltra visszatekintő problémák és egészen új kérdésfelvetések is. A projekt megvalósítása során a diákok próbára tehették vitakészségüket, és mélyebben megismerkedtek az Egyesült Államok politikai életét mindmáig formáló abortuszkérdéssel, az előítéletek okaival és a mesterséges intelligencia alkalmazásában rejlő etikai kérdésekkel. A projekt kiemelt célja volt a poliperspektívikus kérdésmegközelítés és az egyéni véleményformálás elősegítése.

Globális természeti, társadalmi és gazdasági kihívások-helyi válaszok

A csoportban globális problémákkal és helyi vonatkozásaik vizsgálatával foglalkoztak a diákok, illetve arra keresték a választ, hogy egy-egy ilyen problémára milyen megoldások születhetnek helyi szinten, akár egyénekre lebontva is. Három-négy fős kis csoportokban dolgoztak a tanulók, négy témát elemeztek és dolgoztak ki:

Milyen hatással van az éghajlat változása az étkezési szokásainkra? Ebben a csoportban az éghajlatváltozással, annak hosszú távú következményeivel, a mezőgazdaság átalakulásával és ennek kapcsán új élelmiszernövények, ételek megjelenésével foglalkoztak a diákok.

Miért alakulnak ki a természeti katasztrófák? A tanulók a Földön, Magyarországon és a szűkebb környezetünkben leggyakrabban bekövetkező  bekövetkező természeti katasztrófákat vizsgálták.

Hogyan fejleszthetjük az egészségügyi ellátást Kecskeméten és környékén? A csoport a környezetvédelem és az egészségügy kapcsolatát, az egészségügyi ellátás helyzetét, lehetőségeit vizsgálta és igyekeztek az előremutató változások érdekében megoldásokat is megfogalmazni a diákok.

A negyedik csoport a vízgazdálkodás témáját, szerepét tanulmányozta a Kárpát-medence viszonylatában. Azt is vizsgálták a diákok többek között, hogy mit tehetünk a vízszennyezés csökkentése érdekében, valamint válaszokat kerestek arra is, hogyan tudjuk kontrollálni a pazarlást.

Hogyan használhatjuk kreatívan digitális szenzorokat fizikai jelenségek vizsgálatához? Digitális mérések projekt a Bányai Júlia Gimnázium diáklaborjában.

A gimnáziumból tíz diákunk vett részt a Bányai Júlia Gimnázium diáklaborjában szervezett szenzoros digitális méréseken. Az első nap megismerkedtek a szenzorok működésével és az adatgyűjtőhöz tartozó számítógépes háttérrel, majd négy csoportot alkottak. Két csoport ultrahangos távolságmérő digitális szenzort használva elemes mozdony mozgását vizsgálta különböző felületeken, különböző terhelés mellett, az egyik csoport fotokaput is használt.. Ketten összetettebb feladatot  vállaltak, hőmérsékletszenzorral megmérték a forró víz hűlését, különböző fémek hővezetését, közben ultrahangos távolságmérő és erőszenzorral rugóra akasztott különböző testek rezgésidejét és a rájuk ható periodikusan változó rugóerő összefüggéseit is vizsgálták. Négyen pedig nyomásszenzorral különböző folyadékok hidrosztatikai nyomását mérték különböző mélységekben, és ebből is igyekeztek a sűrűségükre következtetni. A hét során a "tudományos munka végzése" mellett legalább olyan fontos volt a többi elem: az együttműködés a csoport többi tagjával a közös célért, a kreatív ötletelés, az ötletek elfogadtatása, elfáradás esetén a munka továbblendítése, az igényes PPT elkészítése, az előadás szövegének megfogalmazása, a hangfelvétel prezentációba illesztése és a projekt nagyközönségnek való bemutatása. Részletesebb beszámoló itt olvasható.

Hol a helyem, mi lehet az én szerepem a demokrácia működésében?

A projektben részt vevő diákok elmondása szerint azért választották ezt a témát, mert szeretnének tudatosan részt venni a közéletben, miután betöltötték a 18. életévüket. Ahhoz, hogy ez megvalósulhasson, megfogalmazásuk szerint ismerniük kell a demokrácia színtereinek felépítését és működését. Ez vezette őket saját csoportjuk által megfogalmazott kérdésekben és a hét folyamán folytatott kutató munka során. A projektben való munka segítette őket a jogszabályokban, statisztikai adatokban való eligazodásban, hiteles és kevésbé hiteles források közötti különbségtételben, diagramok ábrázolásában. Egy csoport a nemzetközi projektet vitte tovább, hiszen ők múlt héten Pamplonában ismerkedtek a demokrácia működésével, és a héten arra voltak kíváncsiak, hogy a legkisebb egységben a diákönkormányzat munkájában mennyire tudatosan vesznek részt a diákok. A produktumként elkészült prezentáció angol nyelven is elkészült. A többi négy csoport többek között a különböző szinteken megvalósuló választási rendszereket, a településtípusonként megrendezésre kerülő önkormányzati választásokon való részvételi hajlandóságot, az Európai Unió tagországainak részvételi arányát, illetve a különböző államokban gyakorlatban lévő választási rendszereket vizsgálták és hasonlították össze. A produktum minden csoportnál egy digitális prezentáció volt, amelyet felhasználtak a végső prezentációban is.

Informatikai eszközökkel támogatott mérések

A hétfői napon a CE ESV EASYSENSE VISION adatgyűjtővel ismerkedtek a diákok, illetve két szenzorral, a fotó kapuval és a hőmérséklet mérővel. A feladatuk az volt, hogy megismerjék a használatukat és kiválasszák, hogy melyik szenzorral végeznek majd méréseket. Ezt követte a tervezés, ahol 3 csapat fotó kapuval történő időmérést, két csapat hőmérséklet mérést választott. Vizsgálták egy kiskocsi vízszintes mozgását, lejtőn leguruló golyó mozgását, alumínium fajhőjét számolták, de volt olyan csoport akik az intézmény falain belüli hőmérséklet értékeket térképezte fel. A második napon Tracker program megismerésére is lehetőségük volt a diákoknak. Ez a videó elemző program alkalmas különböző mozgások elemzésére. A nap végére kialakult, hogy melyik csoport milyen mérésre koncentrálódik, és melyikből készít videó prezentációt.

A csoportunkban külsős diákok is részt vettek, 1 fő szlovákiából Privigyéből, 3 fő KRK Szilády Áron Gimnázium és Kollégiumból.

Kecskemét a reformkorban. Katona József nyomában

A projekt kérdése az volt, miként lehet élményszerűen megismertetni a kortárs fiatalokkal Katona József életét,munkásságát,valamint az akkori kecskeméti életet.

Négy csoportban dolgoztak a diákok a héten. Először információt gyűjtöttek a témában (Katona József élete, munkássága, a korabeli kecskeméti élet…), ebben segítségükre volt a Kecskeméti Levéltárba tett látogatás, illetve egy könyvtári előadás a hiteles  forráskeresésről. Változatos csoportproduktumok születtek a projektkérdésre válaszként. Arra törekedtek, hogy élményszerűen osszák meg  diáktársaikkal kutatásaik eredményét, ezért volt olyan csoport, amelyik rendhagyó Katona-órát tervezett középiskolásoknak, a Katona-emlékhelyeket felkereső kecskeméti séta forgatókönyve is elkészült egy másik csoport munkájaként, illetve Katona József egy lehetséges napját is nyomon követhettük virtuálisan a korabeli Kecskeméten, negyedik produktumként kiállítást és újságot tervezett a témában az egyik csoport.

Média: Hogyan fejlesztenek bennünket a videojátékok, online alkalmazások? - Problémaközpontú megküzdési stratégiák az online játékokban, de mivel fizetünk érte?

22 diákkal 5 csoportot alkotva kezdtük a projekthetet. Az egyes csoportok elsősorban saját korosztályuk médiahasználatát, például a telefonokon is megjelenő virtuális valóság (VR) és a felhőalapú videojátékok a játékosokra gyakorolt hatását vizsgálták. Mivel a téma és a tevékenység nagymértékben érinti a középiskolás korosztályt, így saját intézményünkre, évfolyamtársaiknak google űrlapon az időtöltésre, a képernyőidőre, a szokásokra és a játéktípusokra és a karakterekre is vonatkozó kutatást, adatgyűjtést állítottak össze. Emellett számos nemzetközi kutatással is megismerkedtek a pszichológia, az orvostudomány és a szociológia területéről, de egymással is interjút készítettek. Foglalkoztak a különböző játéktípusok eltérő hatásaival, az online identitás kialakításával és annak következményeivel, a videojátékok személyiségre, a mentális és fizikai erőnlétre gyakorolt pozitív és negatív hatásaival. Használták az NMHH online publikációit. Ennek illusztrálására egy-egy csapat saját készítésű filmet vagy animációt illesztett a kutatásukat bemutató prezentációba.

A projekt kezdetén a diákok elsősorban a videójátékokra és az abban kínált lehetőségek és élmények pozitív, fejlesztő hatásaira fókuszáltak. A témát felfejtve, projektkérdéseikkel összhangban  jutottak el az addiktív hatás megismeréséhez, a fizikai aktivitás és a valós személyközi interakciók beszűküléséhez még a csapatmunkát igénylő játékoknál is.

Mentális egészségünket érő pozitív és negatív hatások - nem csak a Tafalla-i cserediákoknak

A hét elején a diákokat próbáltuk ráhangolni a témára. 23 diák választotta ezt a témát és a hétfői gyakorlatok, szituációs játékok lehetőséget adtak arra, hogy egy kicsi elmélyüljenek a téma fontosságában, és feltérképezzék a saját maguk életére gyakorolt hatásait. A csoportok és témaválasztás után a projekt kérdés pontosítására fókuszáltak a csoportok. Kiemelendő, hogy a diákok nyitottak voltak kérdezni, igyekeztek ráérezni arra, hogy nem általánosságokra kellene törekedni, hanem egy konkrét témát körbejárva próbáljanak olyan prezentációt vagy videót készíteni, amelyben a megadott időkeretek között a lehető legtöbb információt tudják átadni a hallgatóságnak. A prezentáció készítésben hatalmas fejlődés történt a két évvel ezelőtti projekthéthez, de akár a tavalyihoz képest is.

Mi a mesterséges intelligencia? Barát vagy ellenség?

A mesterséges intelligencia (MI) manapság már kikerülhetetlen. Sokan tartanak tőle, sokan már napi szinten használják, de olyanok is vannak, akik egyáltalán nem ismerik. Az MI eszközeinek megismertetésével az volt a célunk, hogy az esetleges félelmeket eloszlassuk, illetve az etikus használathoz iránymutatást adjunk a diákoknak.

Hétfőn a Siemens leányvállalata, az evoSoft szoftverfejlesztő cég 2 munkatársa érkezett hozzánk egy rendkívül informatív előadással és egy meglepően ügyes dolgokra megtanítható robotkutyával. Szakértő beszámolót hallhattunk az MI térnyeréséről, a szintjeiről valamint a jelenlegi és a jövőbeli lehetőségeiről.

A hét folyamán a diákokkal számtalan MI eszközt kipróbáltunk, ezek segítségével percek alatt hoztak létre változatos piarista logókat, posztereket, képeket és dalokat.

Kiemelt figyelmet szenteltünk az MI etikai kódexének diákbarát változatának létrehozására, amit komoly kutatómunka előzött meg. Emellett mind a 6 csoport saját projektkérdést fogalmazott meg az MI használatával / felhasználási területeivel kapcsolatban. Pl. MI az oktatásban és az egészségügyben.

Jó hangulatú, lelkes munka folyt a négy nap során, most már a diákok el tudják dönteni, hogy az MI barát-e vagy ellenség.

Tekints be a mikroszkópok világába!

Az első napon négyféle mikroszkóp működéséről gyűjtöttek anyagot a diákok: fluoreszcens mikroszkóp, fénymikroszkóp, sztereomikroszkóp és digitális mikroszkóp. A második napon elkezdődött a fluoreszcens mikroszkóp összeépítése, és a hagymanyúzat készítését is megismerhették a diákok.

A harmadik napon újabb metszeteket, keneteket készítettek a diákok, melyeket fénymikroszkóppal és fluoreszcens mikroszkóppal vizsgáltak meg. A nap végére kialakult, hogy melyik csoport mire helyezi a hangsúlyt a mikroszkópok kapcsán. A negyedik napon szétszedtük a mikroszkópokat és megkezdődött a prezentációk véglegesítése.

A csoportunkban külsős diákok is részt vettek, 1 fő szlovákiából Privigyéből, 1 fő KRK Szilády Áron Gimnázium és Kollégiumból érkezett.

Van remény? - környezetvédelem a gyakorlatban

A 13 fő részvételével indult projektben a diákok a környezetvédelem gyakorlati vonatkozásaival foglalkoztak a hét folyamán. Hétfőn, a megalakult 4 csoport a választott témájuknak néztek mélyebben utána, valamint megismerkedtek a senseBox környezeti paraméterek mérésére alkalmas mikrokontroller lehetőségeivel is, mely a konkrét méréseket segítette. A csapatok az energiaforrások, a levegőtisztaság, az ökoház, valamint a műanyagok természetes anyagokkal való helyettesítésének témáival foglalkoztak. Kedden a senseBox rendszereket programozták be a tanulók a projektcéloknak megfelelően, majd talajnedvesség, szén-dioxid és szállópor szintjét mérték a város főterén. Szerdán délelőtt az arborétumban mérték meg ugyanezen paramétereket, majd az adatok kiértékelését végezték el a csapatok, s építették be projektjeikbe. Meglepődve tapasztalták a tanulók, hogy a szén-dioxid és a szállópor szintje sem úgy alakult az arborétumban, mint ahogy azt előzetesen reméltek, viszont a mérések nem hazudnak. Hamarosan persze az okokra is fény derült. A negyedik napon a csoportok véglegesítették prezentációjukat és a hangot is rögzítették. Két csoport részben angol nyelven adta elő a prezentációt.

Rheinbach - Média

10 diákunk a rheinbachi partneriskola tanulóival közös médiaprojekten vett részt. Meglátogattuk a bonni Deutsches Museum “Fedezd fel az AI-t című interaktív tárlatát, a Landesmuseum médiaprogramját és a kölni Westdeutsher Rundfunk tévé-és rádióadó központját. Diákjaink riportot készítettek egy rheinbachi újságíróval és csoportokban dolgoztak közös projektmunkáikon: újságcikket, videót, honlaphírt készítettek, majd prezentációikat angol és német nyelven bemutatták. A közös munkát márciusban, a német diákok kecskeméti látogatása során folytatják.

Salzburg - Művészetek

15 diákunk a salzburgi vendéglátókkal együtt művészeti tárgyú projektet valósított meg. Először önálló kutatómunkával összegyűjtötték a Salzburgban megtalálható építészeti stílusok jellegzetességeit, majd az egyes stílusokhoz épületeket rendeltek. Másnap csoportos munkában felkeresték ezeket a nevezetességeket, fotókat készítettek és feladatokat oldottak meg. Az összegyűjtött anyagot utána angol és német nyelvű prezentációkba rendezték, és ezeket a projekt zárásaként előadták a résztvevőknek.

/sites/default/files/styles/tartalom_kep/public/2025-02/als%C3%B3-%20%C5%90selem%204.%20a.jpg?h=c041b171&itok=IzO2rbAT
Submitted by mikulas.domonkos on