Mozgalmas hónapokon vagyunk túl a nemzetközi online diák-kutatócsoportok működtetését és koordinálását illetően, sok tapasztalatot szereztünk mindeközben. Nemzetközi partneriskolákkal, illetve Erasmus partnereinkkel együttműködve kezdeményeztünk online kutatócsoportok létrehozását, valamint csatlakoztunk már javában zajló nemzetközi projektekhez is.
A 2024. november-decemberi időszakban a katalóniai Olot piarista iskolájával valósítottunk meg kétoldalú együttműködést. A projektben részt vett a két hónapos mobilitáson kint tartózkodó négy diákunk, akik magukkal vitték utazásukra a senseBox környezeti paraméterek mérésére alkalmas mikrokontrollert. Három oloti diák tanulta meg a rendszer használat és vett részt a diák-kutatócsoport munkájában. A projektjük témája a szellőztetés hatékonyságához kapcsolódott. Arra a kérdésre keresték a tanulók a választ a vizsgálat során, hogy mennyi tantermi szellőztetési idő szükséges és elégséges a szén-dioxid és a hőmérséklet megfelelő értékének szempontjából. Az oloti csapathoz Kecskemétről is csatlakozott egy diák-kutatócsoport, akik rendszeresen kapcsolatot tartottak a katalán partnerekkel, munkanyelvük az angol volt. A projekt végén a két csoport beszámolt a munkájukról, eredményeikről.
A 2025. február-márciusi időszakban a spanyolországi Tafalla, valamint Kiskunhalas és Kecskemét diák-kutatói között zajlott háromoldalú együttműködés. A projekt különlegessége volt, hogy tanulóink online formában tanították meg a kiskunhalasi és spanyolországi partnereket a senseBox működtetésére, melyhez segítséget jelentett az Öveges Diáklabor kamera- és mikrofonrendszere is. A kutatási téma hasonlóan a szellőztetés hatékonyságához, illetve ezáltal az energiatakarékossághoz kapcsolódott, de diákjaink bemutatták egy korábbi, fotoszintézis hatékonyságához kapcsolódó projektjüket is. Nagyon pozitív tapasztalat volt a diákok motiváltsága a projektben, hiszen a három kiskunhalasi és három kecskeméti diák mellett 16-an vettek részt Tafallából a munkában.
2025. februárjában egy kiterjedt együttműködést is kezdeményeztünk, melyben elképzeléseink szerint több ország több iskolájának diákjai működhetnének együtt. A csoportban jelenleg Kecskeméten kívül Zaragoza, Pamplona, Granada és Soria diákjai vesznek részt. Az első online megbeszélések alkalmával a célok, motivációk, lehetséges kutatási területek mellett a kapcsolódási pontokról is szót ejtettünk. Három kutatócsoport kezdi meg közös előkészítő és kutatási munkáját a levegőszennyezés és egészségügyi hatásai, a vízminőség és vízi élővilág kapcsolata, valamint az agyműködés és pszichológia területei köré épülve.
Az online diák-kutatócsoportok mellett személyesen is zajlottak nemzetközi projektek iskolánkban. A februári projekthét alkalmával 2 fő privigyei, valamint 4 fő oloti diák kapcsolódott be a kutatásokba, építve ezzel a közös tudást.
Zákányi Erika, Kernya Martin, Lévai Zita Mariann