Két napot vettem részt a BETT-en, a londoni oktatástechnológiai szakkiállításon. Alapvetően kétféle tevékenységbe kapcsolódtam be: standokat látogattam és egy “table talk”-on vettem részt. A “Tech user labs” programokról sajnos lemaradtam, vélhetőleg későn jelentkeztem rá. Voltak még nyilvános előadások, programok is, azokra nem jutott időm. Az előzetesen megfogalmazott motivációm az volt, hogy az AI alkalmazásaival kerüljek jobban képbe az oktatástechnológia terén, akár iskolai, akár kifejezetten diáklabor vonatkozásban.
Table Talk - Ezen programon az előre jelentkezett résztvevőket kerekasztalhoz ültetik, és elvileg előre meghatározott egyszerű szabályok szerint maguk folytatják le a beszélgetést a megadott témában. A mi témánk az volt, hogy a pedagógusok valóban mennyi időt spórolhatnak meg az AI használatával. Azért is érdekes ez, mert egyes kiállítók például azzal hirdették magukat, hogy akár heti 10 órát is megtakaríthatnak a tanárok munkájából. Sajnos a résztvevők nem tartották magukat a szabályokhoz - először bemutatkozás, majd a megadott részkérdésekhez való hozzászólás, így bemutatkozások nélkül zajlott a párbeszéd, inkább a ki hangosabb elven. Ezzel együtt érdekes volt. Az akusztika is elég rossz volt, nagyon kellett figyelni, különösen, hogy az angolnak különböző kiejtéseit beszélték a résztvevők… Nem csak az a kérdés, hogy mennyi időt szabadít fel, hanem hogy azzal az idővel mit kezdünk, milyen feladatot kapnak a pedagógusok, vagy magától milyen plusz feladatok képződnek. Ahogy ez elektronikus levelezés is elvileg sok időt takaríthat meg, mert gyorsabb, vagy nem kell diktálni, postázni, de ennek következtében sokkal több levelet, információt kell feldolgozni, mint korábban. Az is kérdés, hogy a pedagógusok tudnak-e és akarnak-e mit kezdeni az MI megjelenésével, használatával. A résztvevők ezzel kapcsolatban elég pesszimisták voltak, bár nem egységesen, iskolája válogatja. Pedig ha a diákokat erre akarjuk felkészíteni, akkor mi se háríthatjuk el ezt a kihívást, nyitottnak kell lenni rá. Van, ahol például képzést adnak a promt íráshoz mindenkinek.
Az alábbiakban a meglátogatott standokon szerzett benyomásaimat írom le. A látogatások nem voltak hosszúak, és nem jártam mindennek utána alaposan, szóval lehetnek félreértések, tévedések a reflexiókban. A beszámolóhoz ránéztem a cégek weblapjára is többnyire, de alapvetően a standlátogatás után a telefonomnak hangfelismeréssel diktált jegyzetet használtam fel.
Speechace - ez a cég nyelvi felmérés szolgáltatást kínál AI segítségével. A szóbeli kifejezőkészséget, nyelvhelyességet értékeli. Elismert nyelvvizsgák követelményeit is ismeri, azaz szintfelmérésre kiváló lehet. Persze kérdés, hogy iskolában mire lehet használni ár/érték arányban. Mondjuk kilencedikes bemeneti tesztre, próbanyelvvizsgára, munkatársa felvételénél, ha fontos az angol nyelv tudása. Talán inkább egyetemek, angolt jobban igénylő munkahelyeken érdekes. Azt kérdeztem, hogy esetleg nyelvtanítás felé nem mennek-e, hisz a hibákat visszajelezhet, fejleszthet, de őket kifejezetten a vizsgáztatás érdekli. De mivel nem csak a megadott kérdésekkel, témákkal lehet tesztet végeztetni, hanem meg lehet adni saját kérdéseket is, akár lehetne rendszeres szóbeli értékelésre is használni. Ki is lehet próbálni a felmérést: választható a témában. Amit választottam, ott három kérdést tett fel. Fél perc gondolkodás után kellett egy-egy percet beszélni, és értékelést adott kiejtésről, folyamatos beszédről, szókincsről és nyelvtanról. A pontozást különböző vizsgamodellek szerint meg tudja adni, de szövegesen is értékel. Alapértelmezettként is vannak természettudományos területekre vonatkozó tesztjei.
Kodris - elsősorban kisebb gyermekek kódolási, algoritmizálási készségét fejlesztő programot terjesztenek. Nem érzem relevánsnak, mert már óvodás korúakra is céloznak, és szerintem bőven elég harmadik osztály körül foglalkozni ezzel ilyen módon, ha egyáltalán. Az se meggyőző nekem, hogy mindent játékosítsunk, főképp számítógépes, tabletes vagy telefonos játékokat értve rajta. Nem hiszem, hogy jó óvodás, kisiskolás korban bármiért képernyő elé ültetni a gyerekeket. A kódolás önmagában is lehet kihívás mondjuk egy blokk programozással, nem kell hozzá szörnyekkel lépegetni, ennél többre is képes egy gyerek.
Linda - www.linda.education Ez egy olasz program, ami az iskolában a szövegértés fejlesztéséhez használható. Bármilyen feltöltött szöveggel lehet vele dolgoztatni. Adott, általa választott szempontok szerint a tanár kiemel részeket a szövegben különböző színekkel, majd arra kéri a diákokat, hogy ők is ezt tegyék. A rendszer ellenőrzi, hogy a diákok jól találták-e meg az adott részeket. Olaszul a feladatkészítés is automatizálható. Vannak előre elkészített szempontrendszerek, pl. hogy a clickbait szavakat találják meg, vagy az igaz és hamis állításokat, vagy az érvelés szerkezetét. Az iskolában rendszerként is be lehet vezetni, osztályokat létrehozni. Különböző területekhez, témákhoz ajánlják, akár nyelvoktatásban, STEM területen, média, irodalom, szinte minden tantárgy előkerül, és a STEM területen a tehetséggondozásban is lehet készségfejlesztő szerepe.
CreativeHUT for Education - Ez egy olyan cég, ami számos programozáshoz kötődő oktatási eszközt forgalmaz tananyagoktól a fizikai eszközökig iskolás korosztály számára használhatóan. Mondjuk szét lehet nézni a kínálatukban és ajánlatot kérni, ha érdekes.
Edtake - ez egy komplex rendszer online tananyagok készítésére. Az egyik véglet, hogy lényegében csak a témát adom meg, és aztán hagyom, hogy lépésről lépésre készítsen hozzá tananyagot az AI segítségével. Persze folyton bele lehet nyúlni és alakítani, hogy tényleg az készüljön, amit szeretnénk, mint amikor a promptokat finomítjuk. Kérdés persze, hogy az iskolában mi hasznát vehetjük, hisz nem feltétlenül akarunk tananyagokat készíteni, mert azt már az iskolai rendszer tartalmazza. Viszont a diáklaborban, tehetséggondozásban, de akár nemzetközi együttműködésben, projektekben lehet fantázia tananyagok ily módon való létrehozásában. Akár egy diáklabor foglalkozás előtti otthoni önálló felkészülésre a fordított osztályterem szemléletében. Még akár úgy is, hogy a diák magának hozza létre az érdeklődésének megfelelő tanulnivalót.10 napra korlátlanul kipróbálható.
Ocado Group - Code for life - ez is egy programozást tanító platform. Ingyenes, mert egy nonprofit szervezet is van mögötte. Blokk programozást és Phytont is tanít. Játékosan, de ténylegesen blokkokkal vagy kódokkal tanít programozni. Elvileg Google fordítással lehet magyarítani, de jelenleg akkor a kódokat is fordítja, ami elég zavaró, szóval ezen lehet, hogy még fejlesztenek. Érdemes lehet tesztelni, hogy mennyire használható, akár laborban rövid kedvcsináló kurzusok, vagy még mobil laborral is ki lehet vele települni, ha tényleg jó, és értelmezhetőek benne rövidebb pár órás kurzusok.
ClassVR - A két nap alatt többször beszélgettünk kollégákkal arról, hogy a VR szemüvegek mennyiben segíthetik a tanulási folyamatot valójában. Leginkább úgy gondoljuk, hogy látványelem, elsőre, rövid ideig érdekes, motiváló lehet, de ár/érték arányban nem tartjuk nagyon hatékonynak. Lehet gondolkodni, hogy például valós laborkísérletek előtt virtuálisan el lehet próbálni, fel lehet készülni, hogy aztán a jelenlétnél könnyebb legyen, jobban lehessen a lényegre figyelni (fordított osztályterem). De egyrészt akkor el kell juttatni a résztvevőkhöz előre a szemüvegeket, másrészt az is kérdés, hogy mennyivel hatékonyabb mint a képek, videók használata. Ugyanez vonatkozik arra, hogy egy hatalmas gomba alá benézni VR szemüveggel érdekes lehet, látni nagyban a részeit, de lehet, hogy a tanulás sokkal hatékonyabb nem lesz tőle. Persze lehet talán autentikus alkalmazásokat találni, vagy tényleg csak néha-néha élményként használni, hogy jobban rögzüljön valami. A ClassVR kiadványában hivatkozik egy salvadori kutatásra, ami azt mondja, hogy a VR szemüveggel támogatott oktatás hatékonyabb volt. A ClassVR ajánlatában van VR szemüveges és tabletes/desktopos változat is, a hardverekhez bőséges tananyagot is kínálnak. Még nehézség az is a termékkel kapcsolatban, hogy alapvetően diákokhoz rendelik az előfizetéses tartalmakat, a diáklaborok viszont állandóan változó diákcsoportokkal dolgozik. Maga a hardver viszont kényelmes. Sok éve próbáltam először VR szemüveget, akkor a szememet zavarta, de ezek már sokkal jobbnak tűntek.
PicoBricks - programozást segítő arduino kompatibilis eszközöket forgalmaznak. Mikrokontrolleres lap előkészítve csatlakozásokkal, szerelve, hozzá tananyagokkal, projektekkel, sokféle változatban. A két alapfelszerelés micro:bittel vagy Raspberry Pi-vel van szerelve.
Találkoztam egy kínai gyártó moduláris elektromos technika-barkács felszerelésével, amihez akár osztályterem berendezést is szállítanak. Az Unimat osztrák termék másolása szinte egy-az-egyben ☹️
Korea Digital - csak röviden néztem meg, szenzorokat árulnak, vezeték nélküliek, nagy választékban. Termékeiket Magyarországon is forgalmazzák. A korábbihoz képest kevés ilyen stand volt.
Xeropan - a magyar standon látogattam meg őket, a Krétában elérhető angol és német online nyelvtanuló program az ő termékük. Folyamatosan fejlesztik, AI integrálással is elmondásuk szerint. Jó hír, hogy hamarosan a Krétában elérhetővé tesznek több más nyelvet is.
Canva - Nagyon népszerű volt a standjuk, és az oktatási ajánlatuk egyre komplexebb. Eddig főleg prezentáció készítés, képszerkesztés terén ismertem, de az oktatási folyamat sok részére van már kínálatuk. Az oktatási intézményeknek teljesen ingyenesen használható, pedagógusoknak és diákoknak is intézményi regisztráció után. A Googl for education csomaggal ez könnyen teljesíthető, és az intézményi fiókokkal ezzel lehet is már használni.
Skolon - Ez a svéd platform integrál számtalan oktatási szolgáltatást. Előfizetéses rendszerben működik, diákonként számolja az előfizetést, de ha jól értettem, nem drága. Azt biztosítja, hogy adatvédelmileg GDPR kompatibilisen egy bejelentkezéssel biztosít minden szolgáltatással hozzáférést, nem kell mindenhol külön regisztrálni és jelszót megjegyezni. Az iskola tudja szabályozni, hogy mi érhető el a diákjai számára a platformon, mit használhatnak, használjanak a tanulásban. Ez a tanárok helyzetét is könnyebbé teszi és egyértelművé teszi mindenkinek, hogy mi az, ami adatvédelmileg és tartalmilag vállalható. Azt hiszem, egy ilyen szolgáltatás a mi iskolánkban is nagyon hasznos lenne.
Agastya - Nagyon tetszett ez az indiai platform, ami nevelés-oktatási folyamat tervezésre használható. Az egész AI alapú. Tulajdonképpen azt segíti, hogy hogyan promtoljunk, de eleve struktúrába rakva. Fel lehet neki tölteni a kereteket, például nevelési programot tantervet. A példa, amit mutattak, helyben kipróbálva óvodai program volt. Ha megvannak a standard tevékenységi formák, és megadunk egy témát, akkor ahhoz ötletel nekünk, hogy az adott témában, tanulási célban milyen tevékenységek lehetségesek. Ezeket vagy elfogadjuk, kiválasztjuk, ami tetszik vagy egyszerűen módosíthatjuk. Ezekhez megfogalmazza a lehetséges tanulási eredményeket. Aztán rögtön négy szintet is szövegesen definiál, hogy az adott területen milyen szinten lehet egy gyermek, vagyis mi alapján lehet értékelni. Aztán ha minden kész és elfogadjuk, a tevékenységeket be is teszi a naptárunkba. Mivel chatGPT alapú, ezért magyarul is rögtön működik. Alapvetően nem kell begépelni, amit kérünk tőle, hanem a mikrofonba elég diktálni. Olyan funkciója is van például, hogy az év elején a gyerekekről fényképet töltünk fel, és az év közben készült sok fényképből arcfelismeréssel összeszedi, amin az adott gyerek szerepel, és így fényképes dokumentáció alapján is lehet látni, hogy az adott gyerek hogy vett részt a tevékenységekben, a közösségben. Indiában diákonként havonta 1-3 dollárt mondtak előfizetési költségként. Kérdés persze az adatvédelem is, de nálunk az adminisztrációs rendszerbe azt hiszem eleve nem illeszthető egy ilyen szolgáltatás. Mindenesetre izgalmas volt.
VRLab Academy - A ClassVR-hez hasonló megfontolások relevánsak itt is. A VRLab Academy kifejezetten laboratóriumi kísérleteket kínál VR szemüveg segítségével vagy számítógépen különböző tudományterületeken. Lehetnek olyan kísérletek, amiket élőben nehéz lenne elvégezni adott szinten, vagy nagyon drága lenne, de kérdéses, hogy kell-e.
A VR szemüveges előfizetésük a szemüvegekhez kötődik, azaz az használható lenne akár a laborban is, mert nem diákonként kell előfizetni. De nagyon kérdéses a tényleges használat gyakorisága.
COMAU Academy - A cég ipari robotokkal foglalkozik, de van egy oktatási célú komplexebb robotkaruk is.7000 EUR körüli az ára. Van virtuális változata is, amit ugyanúgy lehet programozni és aztán meg lehet nézni, hogyan működne a valóságban. Olaszországban gyártják, komplexebb, mint a mi Dobot robotkarjaink.
Balance Box - Ezt a standot csak megláttam és megálltam: meglévő táblákhoz készítenek állványokat. Például alsósoknak olyat, akár falra szerelhetőt, amit fel-le lehet mozgatni, hogy elérjék. Vagy olyat, amivel a meglévő táblát mobillá, kerekeken gurulóvá lehet tenni. A kettőt kombinálni is lehet. Meg jól használható, hogy áramforrást raknak a mozgatható állványra, amiről akár 4 órát is lehet üzemeltetni egy táblát anélkül, hogy hálózatra kötnénk. Azaz a tábla az osztályteremben tényleg mobil lehet, nem kell vezetékeket kerülgetni.
Shape robotics - talán dán cég, összeállítottak egy munkaállomást egy mozgatható interaktív panel mögötti szekrénnyel, amit iskoláknak ajánlanak. De persze nem csak így együtt forgalmaznak, ezt azoknak ajánlják, ahol más nincsen. A szekrényben a ClassVR szemüvegei vannak, meg moduláris robot készlet. Ebből sok mindent össze lehet építeni. Az egyes moduljait külön is be lehet szerezni. A szolgáltatás komplex, tananyagokat, projekteket is kínálnak az eszközökhöz.
Maker&Coder - Egy Dubai-i cég, szintén egy komplex oktatási ajánlat, kis robot autó építhető többek közt, moduláris, AI és IoT funkciókkal, programozható (Arduino, C++, blokk programozás…), szenzorok csatlakoztathatóak stb.
Nyolc éve voltam utoljára BETT-en, azóta sokminden fejlődött, változott. Most az AI jelent meg mindenhol erőteljesen. Intézményvezetőként elsősorban az iskolában való szemléletváltozás, fejlődés erősítése, amiben segítenek ezek a benyomások. Konkrétan leginkább az AI területén való tudatosabb előrelépésben erősített, mind a diáklabor, a MDE, mind az iskolánk vonatkozásában. Persze az eszközfejlesztés irányában is szempontokat adott, de konkrét beszerzéseket még nem terveztem, most források sem állnak rendelkezésre.
A személyes fejlődés szempontjából erősített például, hogy mivel egyedül érkeztem, a csoporthoz később csatlakoztam, nem okozott nehézséget az éjjeli eljutás a szállásra a reptérről. Erősített a sok angol nyelvű kommunikáció, és eredménynek látom a magyar standon való kapcsolatépítést is. Digitális téren a jegyzetelés és reflexió módja, valamint a reels videó forgatásában való közreműködés volt számomra előrelépés. Ezeken felül a pécsi, miskolci, budapesti, hatvani és másik kecskeméti diáklaborok munkatársaival való együttműködés szempontjából is hasznos volt az út, erősítette a diáklabor hálózat kapcsolatrendszerét a közös reflexió, tapasztalatok és ötletek megosztása. Felmerült például közös média képzés szervezése a laborok működéséhez kapcsolódóan.
Az összes résztvevő részletes beszámolója a Magyarországi Diáklaborok Egyesülete honlapján olvasható.
Mikulás Domonkos