Coedupia 2025 - nemzetközi piarista nevelési konferencia
2025. 03. 24.

2025. március 10-14-ig zajlott Budapesten a Coedupia 2025, a Piarista Rend egyetemes pedagógiai konferenciája. Ez volt a második ilyen rendezvény, az első 2017-ben volt Chilében.

2017-es Coedupia Santiago de Chile-ben zajlott, első alkalom volt, hogy ilyen módon képviseltette magát az egyetemes rend minden területe. A konferencián pedagógiai előadások, kerekasztalok zajlottak, mellette kisebb csoportokban tematikus műhelyek kaptak helyet, és minden megjelent rendtartomány bemutatkozására is sor került poszterek és személyes találkozások segítségével. A konferencia megmutatta, hogy az alapvető pedagógiai kihívások világszerte hasonlóak, ha a társadalmi körülmények nagyon különbözőek is. A konferencián sok pedagógiai innováció és kezdeményezés is megjelent, és fontos volt a piarista identitás egységessége és sokfélesége is, amit megtapasztalhattunk. Amellett, hogy a chilei kultúráról és történelemről is sok ismeretet kaptunk, a nemzetközi együttműködések kialakítására, kezdeményezésére is törekedtünk. Ennek egyik folyománya volt a nem sokkal később elindult nemzetközi online együttműködés szlovák, spanyolországi és argentin piarista iskolákkal, és ebben gyökerezett az a kezdeményezés is, hogy idén 19 argentin diák látogatott Európába. A konferencia segítette az európai piarista iskolák együttműködési hálózatának fejlődését is.

A 2025-ös Coedupia konferenciára Budapestre 43 országból mintegy 220 résztvevő érkezett, minden piarista provincia képviseltette magát Ázsiától Amerikáig. Kecskemétről ketten vettünk részt a programon picit eltérő időtartamban.

A magyar és egyetemes rendi szervező csapat mondhatni hibátlan munkát végzett, mind technológiai, mind humán program koordinálási szempontból, ami azért is kiemelkedő eredmény, mert a résztvevők sokféle kulturális háttérrel érkeztek, így például külön kihívás volt, hogy a programok időben kezdődjenek, vagy mindenki abba a csoportba jusson el, ahol épp számítanak rá. A konferencia jól dokumentált, a legtöbb program online is követhető volt, és most is elérhetőek mind a konferencia felvételek, mind a napi összefoglalók. A felvételek itt érhetőek el, remény szerint előbb-utóbb magyar felirattal is nézhetőek lesznek: hétfőkeddszerdacsütörtök. A napi visszatekintések pedig itt: hétfőkeddszerdacsütörtök.

Néhány reflexió egyes programokra:

“Kedden délután a Budapesti Piarista Gimnáziumban a Magyar Rendtartomány intézményei mutatkoztak be. Honlapunkon az ezen való megjelenésünkről külön is beszámoltunk. A hét további részében számos nagyon pozitív visszajelzést kaptunk erről a programról, kollégáink és diákjaink mély benyomást hagytak a konferencia a világ minden részéről jött képviselőiben. A mosonmagyaróvári diákok videójába is bekerült a vendég diákjainkkal is készített interjú.”

“Csütörtökön Dr. Szűts Zoltán, kecskeméti öregdiákunk, az egri katolikus egyetem dékánja tartott előadást a mesterséges intelligenciáról. Az előadás bevezető jellegű volt, egyszerre mutatta be a lehetőségeket és a azokat a pontokat, ahol különös odafigyelést igényel a technológia megjelenése a nevelésben és pedagógiában. Az biztos, hogy a kritikus gondolkodás fejlesztése talán minden eddiginél fontosabb. Arra is felhívta a figyelmünket, hogy a MI alkalmazására, bevezetésére való folyamatos reflexió fontos azért is, hogy ki tudjuk használni az előnyeit (például a lehetségesen felszabaduló energia és idő jó felhasználását) és elkerülni vagy csökkenteni a negatív hatásokat. Az előadás angolul hangzott el, visszanézhető.”

“Két szekcióban vettem részt. Ezek a szekciók, mivel a résztvevők mindenfelől jöttek, és mindenki meg is szólalt, jó lehetőséget adtak a sokszínű piarista valóságba való betekintésre is. Az egyik a migrációról szólt, ott leginkább a kihívások gyűjtése történt, elsősorban spanyolországi tapasztalatokból. De ismereteket is adott, például hogy 2022-ben 208 millió ember vámforolt a Földön, és hogy az országokon belüli költözés is befolyásolja az oktatás minőségét. A másik szekciómegbeszélés a demokráciára nevelésről szólt. Itt hallhattunk beszámplókat a bemutatkozások során arról, hogy mely országokban a résztvevők hogyan látják a saját országuk helyzetét, a társadalom és politika viszonyát. Sok olyan országban vagyunk jelen, ahol a demokrácia működése látszólagos, a lakosok valójában nem vesznek részt a döntések befolyásolásában. Előhoztuk a Trastevere projektet, mint jó gyakorlatot, amit a jelenlévők nem ismertek, de rövid internetes kereséssel megtalálták, hogy volt egy év, amikor ez az európai provinciákban valóban közös volt egy díj kitűzésével. És úgy mint a “Design for change” piarista változata, értették is sokan,hogy miről van szó, és jónak tartanák ennek közös gyakorlattá tételét.”

“Talán a szerda délelőtti volt számomra legérdekesebb előadás, de mivel előtte éjjel érkeztem, legkevésbé tudtam jelen lenni. Az evangelizálásról szólt, és csak egy gondolatot emelek ki belőle, ami arról szólt, hogy a kultúra által vagy a kultúrát szeretnénk evangelizálni. Bár az ilyen szembeállítások értelmezés függőek, az előadó az utóbbi erősítése mellett érvelt. Szerencsére az előadás visszanézhető, és mivel terv szerint magyarul is hozzáférhető lesz, alkalmas lehet nevelőtestületi feldolgozásra is.”

“Szerda délután a rendtartományok mutatkoztak be roll-upokkal. Elég nehéz volt odajutni néha a standokhoz, mert viszonylag szűk volt a hely a sok embernek. A bemutatkozások részben a rendtartományok tevékenységét, részben projektjeiket, innovációikat mutatták be. Így például az argentinok a szókráteszi módszert, amit Kecskeméten élőben is kipróbálhattunk diákjainkkal látogatásukkor februárban. A katalánok a Summem projektet, aminek elemeit mi is alkalmazzuk. Lehetett találkozni a Veracruz-i piaristák által vezetett egyetemmel, egy afrikai szolgálat általi tanulás projekttel (service learning), a kaliforniai nyári táborok rendszerével, a Brazil-bolíviai rendtartomány diákok számára szóló vezetői készségeket fejlesztő projektjével, a Kelet-Afrikai diákok kísérésének projektjével, olvasóvá nevelés projekttel.”

“Igyekeztem minél több emberrel kapcsolatba kerülni, hogy minél többet tudjak meg a piarista világról. Erre étkezésekkor, vagy a provinciák bemutatkozásakor és a szekciók alkalmával volt leginkább lehetőség. Így beszélgettem szlovák, lengyel kollégákkal, a spanyolországi provinciák képviselőivel, piarista munkatársakkal Veracruzból, a mexikói, Brazil-bolíviai, kaliforniai, afrikai, Dél-amerikai, vietnámi rendtartományokból. Vietnámban például plébánián vannak jelen piarista szerzetesek, illetve angol nyelvtanfolyamokat adnak. Szeretnének iskolát is indítani, amint lehet. Kaliforniában a nyári táborokról meséltek, amit Kalifornia mexikói és USA-beli részén is tartanak. A Brazil-bolíviai rendtartomány iskolái a Fe y Alegria iskola hálózathoz tartoznak. Az indiai iskolában, aminek az igazgatójával találkoztam, ezer diák tanul. Sok iskola örült a kérésnek, hogy találjunk lehetőségeket az együttműködésre. Ennek talán legegyszerűbb módja, ha az őszi Erasmus konferenciába be tudnak kapcsolódni, ez az ötlet sokaknak tetszett, és nem is kerül senkinek sok erőfeszítésébe. Meglátjuk, hogy tud megvalósulni.”

“Számomra Pedro Huerta szerda délelőtti előadása volt a legizgalmasabb. Az evangelizáció volt az előadás témája, és ennek keretében agyon világosan foglalta össze az előadó mindazt, amit Ferenc pápa tanít nekünk az iskolával és különösen is a katolikus iskolával kapcsolatban. Csak néhány gondolatot szeretnék kiemelni ezek közül. Váljunk szamaritánus iskolává, vagyis tanuljuk meg figyelni az elesettekre, azokra, akik lemaradnak, akik megsérülnek, sokszor nem marad időnk rájuk a projektjeink végrehajtása során. Ne legyünk bunkeriskola, amely azt tekinti feladatának, hogy megvédje a diákokat a veszélyes külvilágtól, és ezzel nem teljesíti azt a feladatát, hogy felkészítse a diákokat a világban rájuk váró kihívásokra, és azok keresztény megküzdésére. Nem elég szép értékekre nevelnünk, hanem meg kell hívnunk a diákjainkat az Istennel való találkozásra, lehetőséget kell adnunk a hit felébredésére is.”

“A foglalkoztathatósággal kapcsolatos szekción vettem részt csütörtökön. Ennek a szekciónak a vezetői a Vácon működő Piarista Kilátó Központ munkatársai voltak. Csoportos munkában gyűjtöttük a témával kapcsolatban a diákjaink előtt álló kihívásokat, és mindazokat a tevékenységeket, amelyeket a különböző provinciák iskolái kínálnak a diákjaink számára. Nagy gazdagság mutatkozott itt meg, és érdekes volt, hogy a hitnek a szempontja mennyire kevesen tudják bevinni ebben a szolgálatunkba. Nagyon büszke vagyok rá, hogy a tartományunkban és itt Kecskeméten is vannak jó gyakorlataink arra, hogy az életpálya-tervezés ne csupán egy ön- és pályaismereti kérdés legyen. Ebből a kincsünkből sikerült megosztani a szekció résztvevőivel.”

“Hálás vagyok, hogy részt vehettem ezen a konferencián. Vártam a találkozást az elmúlt években megismert rendtársakkal, kollégákkal. Ezzel együtt nem volt könnyű egy hétre itt hagyni az iskolát, azonban a konferencián kapott impulzusok, a látásmódom szélesítése, az előadóktól nyert inspirációk reményeim szerint a mi iskolánkat is gazdagítani fogják a következő időszakban. Én ezen leszek.”

Mikulás Domonkos, Szabó Dániel SchP

 

Beszámolók a tartományi honlapon:

Hétfő

Kedd

Szerda

Záró nap

/sites/default/files/styles/tartalom_kep/public/2025-03/20250313_115529.jpg?h=2daa5f62&itok=nrzelawu
Submitted by mikulas.domonkos on