Intézményünk diákjai számtalan lehetőség közül választhatnak, ha külföldön megvalósuló Erasmus-projektekről van szó. Szerencsére a lehetőség a pedagógusok és munkatársak előtt is nyitva, változatos tematikájú, intenzív, szakmai képzéseket ajánl az Erasmus+ KA1 program Európa sok országában. A kulturális gazdagodás, a nyelvgyakorlás, a kapcsolatépítés a külföldi kollégákkal csak hab azon a tortán, ami remek szakmai fejlődést jelent.
Mivel már hosszabb ideje érdekel a technológiai eszközök alkalmazása az oktatásban, természetes választás volt számomra a legutóbbi Erasmus+ továbbképzések közül a Mesterséges Intelligenciára irányuló ismeretbővítés.
Az egy hetes rovinji képzésen 15 másik kollégával (tanárok, intézményi igazgatók, munkatársak) együtt vettem részt azon az izgalmas utazáson, ahol megismerhettük, milyen lehetőségek rejlenek az MI alkalmazásában. Előtte is részt vettem hasonló hazai képzéseken, de ott is és azóta is gyakran megbizonyosodok arról, az MI megismerése véget nem érő történet.
Hasznos alkalmazások megismerése mellett intenzív párbeszéd folyt köztünk és a képzésvezető, az amerikai Hunter Niederhauser között az MI használatának szabályozási lehetőségeiről, etikai dilemmákról, hátulütőiről. Élénk tudásmegosztás, rácsodálkozás, vita, tanulás jellemezte a hét napos továbbképzést.
Mi emberek, először felfedeztük, hogyan másolhatunk le gépekkel természetes folyamatokat, és szelet, villámlást meg lovakat helyettesítő munkagépeket készítettünk magunknak. Aztán fokozatosan rájöttünk, hogy gép az a test is, amelyben élünk. Az idegsejtek felfedezésével pedig halványulni kezdett a határ test és elme között. Olyan gépek következtek, amelyek nemcsak izomerőben, de gondolkodásban is felülmúlnak minket. Saját magunk megismerésével párhuzamosan talán egyre elavultabbak leszünk.
Max Erik Tegmark (svéd-amerikai fizikus, gépi tanuláskutató és író)
Írta: Hardi Angelika, nyelvtanár