2024 nyarán első alkalommal vettem részt külföldi mobilitáson az Erasmus támogatásával. Mivel elsődleges célom a nyelvtudásom felfrissítése, bővítése volt, ezért az alapos tájékozódás után egy angol nyelvi kurzust választottam, hogy a jövőben kellő biztonsággal tudjak majd nemzetközi környezetben módszertani képzéseken tanulni.
Az augusztus 5-10-ig tartó képzésre zöld utazással (vonattal) mentem Prágába, a cseh fővárosba. A kurzus létszáma rendkívül kedvező volt, ugyanis mindössze hatan voltunk a csoportban, öt különböző nemzetet képviselve.
Napi 5 órát foglalkoztunk intenzíven a nyelvtanulással, de többségében indirekt módon. A 9 órakor kezdődő képzés mindig valamilyen játékkal vette kezdetét, ami segítette ráhangolódásunkat. A kurzuson az ún. CLIL módszert alkalmazták a képzők, mely szerint nem direkt módon oktatták az angol nyelvet különböző nyelvtani tesztek és egyéb feladatok megoldásával, hanem az általunk érdekesnek vélt, előre jelzett témák mentén haladtunk. Miközben megosztottuk egymással hazánk, nemzetünk oktatásának sajátosságait, netán problémáit, észrevétlenül is, de javultak az angol nyelvhez kapcsolódó készségeink. A menet közben felmerülő témák mind aktuálisak, érdekesek voltak. A beszélgetések, a páros – és csoportmunka során felmerült új kifejezés, netán problémás nyelvtan minden esetben megbeszélésre került, ha azt bárki igényelte a csoportban.
Noha ezen alapelv mentén teltek a foglalkozások, egyik sem bizonyult unalmasnak, mert rendkívül széles volt a témák skálája. Sokat tudtam meg más európai nemzetek oktatási sajátosságairól, belátva, hogy a kihívások közel azonosak.
Magasan képzett, tapasztalt kurzusvezetőm számos tudást közvetített felém az angol nyelven túl. Tanultam új módszereket, melyekkel könnyebbé tehetek majd egy-egy nyelvtan tananyagot az óráimon, elsajátítottam olyan játékokat, melyek jól koncentrálják a figyelmet, egyben javítják a memóriát. Bebizonyosodott, hogy az iskolám, melynek képviseletében érkeztem, digitalizáció szempontjából kiemelkedő, ugyanis ilyen tekintetben nem sok újat tudtak nekem mutatni. Talán egy-egy honlap, alkalmazás volt számomra újdonság.
Az egyhetes kurzus alatt számos fakultatív program közül választhattunk. Egy alkalommal a cseh konyha rejtelmeibe kalauzoltak el minket, így nagyon tájékozott voltam, mikor az étlapról kellett választani. Egy másik alkalommal a cseh kultúra, a hagyományok, szokások kerültek előtérbe.
Két kiránduláson is részt vettem. Egyik délután Prága történelmi belvárosát jártuk végig, meglátogatva a fontosabb műemlékeket, helyszíneket. (Károly híd, Óra, Jan Hus szobra, Palota…) Kiemelten érdekes volt számomra történelem szakos pedagógusként, hogy a rendszerváltás hogyan él a cseh nép érzelmeiben, emlékezetében. Számos kapcsolódás, párhuzam van a magyar és a cseh nemzet történeti múltja között.
Az utolsó napon is volt egy szervezett kirándulás, amikor már a város természeti szépségeire is jutott idő, figyelem. Hajóztunk a Moldván, meglátogattuk a különböző kerteket, ahol – nagy meglepetésemre- a prágai lakosok és turisták kedvükre szüretelhettek az éppen érő gyümölcsökből. Sok egyéb látnivaló mellett felkerestük még a John Lenon falat, a Kis Velencét.
A kislétszámú csoport hamar összekovácsolódott, így az esti programjaink többségét is összehangoltuk. Voltunk koncerten, kóstolón, de egy standup commedy estre is jegyet foglaltunk.
Számos pozitív hozadéka van számomra ennek a képzésnek. Nem csupán a nyelvtudásom frissült fel és gyarapodott, hanem inspirációt kaptam saját hivatásomat illetően.
Papp Brigitta