A 4R attitűd Pamplonában
2024. 02. 13.

Tíz diákunk, két nyelvtanár kíséretében, megismerkedett a pamplonai hulladékfeldolgozás különböző módjaival, a 21. századi környezetvédelem és környezettudatosság főbb irányelveivel. 

02.06.

Reggel mindenki a saját párjával sétált az iskolához és bemutatkoztunk a spanyol tanároknak. Elsőnek a ‘This or that?’ nevű játékot játszottuk a saját cserediákunkkal párban. A kérdések nagyon jó témákat vetettek fel, így sok érdekes dolgot megtudhattunk a másikról. Az ismerkedés után egy 20 perces szünetünk volt, ezután folytattuk a munkát. Három fős csoportokba kellett rendeződnünk és feladatlapokat osztottak ki nekünk a spanyol, a fogadóinknak pedig a magyar kultúrával kapcsolatban. Ezek a kérdések nagyon hasznosak voltak, mert rengeteg érdekes dolgot megtudtunk az itteni szokásokról és ünnepekről. Miután saját ötleteink szerint megválaszoltuk az összes kérdést, egy spanyol csoport segítségével kijavítottuk a mi feladatsorunkat és az övékét is. Megbeszéltük, hogy kinek mi volt a legmeglepőbb a másik kultúrájával kapcsolatban, mert bőven voltak érdekes dolgok, például az, hogy Spanyolországban nem szokás levenni a cipőt, amikor bent vagyunk a házban. Az iskolákban más rendszerű az órarend, mint nálunk, Magyarországon. A szünetek 20 percesek, viszont a tanórák is hosszabbak, mint nálunk. Amint ezeket a furcsaságokat megbeszéltük, egyből kaptuk is a következő feladatot, amiben tipikus magyar zenéket és táncokat kellett bemutatnunk. Hosszas tanakodás után végül az ‘Ördög útja’, a ‘Nád a házam teteje’, a ‘Bújj, bújj zöldág’ és a ‘Kacsa tánc’ mellett döntöttünk. Ezek mellett még a ‘Tavaszi szél’ és az ‘Érik a szőlő’ kezdetű népdalokat mutattuk meg nekik szövegmagyarázattal. Ezt követően mi ismerhettünk meg spanyol ritmusokat, táncokat, dalokat. Nagyon jól szórakoztunk a dalok, táncok bemutatása során. Amint ezzel végeztünk, a spanyol diákoknak el kellett menniük megírni egy tesztet, mi pedig párokban különböző osztályokba mentünk be előadni egy prezentációt, amiben Magyarországot és Kecskemétet mutattuk be. A prezentálás során nagyon jól szórakoztunk, mert a 10-13 éves gyerekek nagy érdeklődéssel hallgatták az előadásunkat és sok kérdés merült fel bennük - kíváncsiak voltak a magyar nyelv hangzására is, amit úgy tűnt, érdekesnek találtak. Ezután a magyar tanárnőkkel tudtunk egy kicsit beszélgetni, majd mindenki hazament a fogadócsaládhoz ebédelni. Ekkor már nagyon izgatottak voltunk a délutáni városnézés miatt.

Ebéd után visszamentünk az iskolához. Innen indult az Óvárosba a séta. Térképet is kaptunk az útvonal könnyebb követése érdekében. Először a bikafuttatás kiindulópontját látogattuk meg. Ennek nagy hagyománya van a nyáron - olyannyira, hogy az egyik bolt felett egy digitális visszaszámláló is ki van téve, ami a program kezdetét jelzi. Az egész fesztivál egy hétig tart, július 7-14. között. Egy darabig még a bikák szokásos útvonalán haladtunk, majd odaértünk egy kisebb térre, amiről képek alapján tudjuk, hogy a fesztivál idején maximálisan zsúfolt szokott lenni. Gyönyörű utcákon haladtunk végig az egész kis kirándulás alatt - voltak szélesebb utcák, magas, hangulatos házakkal, de egészen szűkek is. Elmentünk sok, tipikusan spanyol termékeket áruló üzlet mellett is. Volt egy kifejezetten a bikafuttatás útvonala alapján elnevezett bolt is. Nagyon örültünk, amikor egy ilyen üzletből kijött egy férfi és egy érdekes, finom spanyol édességet osztogatott nekünk. A neve “delicias de moscatel” volt. Megközelítettük a falat is, ami elválasztja a várost az Óvárostól. Innen elképesztő látvány tárult elénk Pamplonára. Később megálltunk még egy nagy, kivilágított főtéren, egy bikafuttatásról mintázott szoborcsoportnál és egy magasan álló, de nagyon szép női szobornál, majd végül egy gyönyörű templomba is bementünk. 

Ezután ‘szabad utat kaptunk’ és. öt lánypárossal elmentünk fociedzést nézni, ahol a lányoknak pár osztálytársa is játszott. Ezután még beszélgettünk velük angolul - tanítottunk nekik pár magyar szót is, majd mindenki hazament, hogy egy finom vacsora után nyugovóra térjen. (Bíró Petra, Molnár Lilien 10.c)

02.07.

A mai napot 8:30-kor kezdtük az iskolában. A cserediákoknak tanítás volt, ezért nem velük voltunk a nap első felében. Két másik spanyol osztály csatlakozott hozzánk, akikkel eddig még nem volt alkalmunk találkozni. Emiatt röviden bemutatkoztunk nekik és  8:50-kor elindultunk busszal a hulladékfeldolgozó telepre (Gongora), ahol  idegenvezetésben részesültünk, ezáltal, valamint a feladatok által megtudhattuk, miként szeparálják, használják újra a kukába került sokféle szemetet. Két csoportra osztottak minket: volt egy interaktív foglalkozás, míg a másik csapat megnézhette a folyamatokat. Először egy modell segítségével tekinthettük át az egész rendszert, ami alapján működik a telephely. Ezeket az állomásokat egyenként megfigyelhettük a későbbiekben. Különböző gépeket és csatornákat mutattak be, melyek érdekesek voltak számunkra. Elsajátítottuk a különböző színek jelzéseit a kukákon, majd ezt gyakorlatban is kipróbálhattuk, ugyanis csoportok szerint kellett gyűjtenünk bizonyos szeméttípusokat (pl.műanyagot) . Az interaktív foglalkozáson ismertették, mennyire fontos figyelnünk a természetre és hogyan tudunk mi tenni annak érdekében, hogy javítsunk a helyzeten. Számos tárgyat bemutattak, amit a mindennapi életben használunk és ezzel roncsoljuk a természetet, mivel a legtöbb egyszer használatos, majd példákat kerestünk arra, hogyan tudnánk a káros anyagokat helyettesíteni és ezzel hozzájárulni az újrahasznosításhoz. Megnéztünk egy rövid filmet is, mely bemutatta, mennyi szemetet állít elő egy ember és ez miként károsítja környezetünket, illetve ötleteket hallottunk arról, hogyan tudjuk környezetbaráttá tenni a mindennapi életünket. Ez a folyamat négy részből áll (angolul mindegyik szó R-rel kezdődik és ezért a folyamat neve: 4R: Reducing, Reusing, Recycling, Rethinking). Megdöbbentő volt számunkra az, hogy a Gongorában lévő szeméttelep hamarosan meg fog telni szeméttel és nem tudják hol tárolni a hulladékokat. 

A foglalkozás körülbelül 2,5 órás volt, így 11:30-ra érkeztünk vissza az iskolába. Egy rövid szünet után előadáson vettünk részt, melyet egy spanyol osztály tartott számunkra. Az előadásból megtudtuk, hogyan gyűjti a szemetet maga az iskola és egész Pamplona. Az iskolában számukra ez egy projekt 2019 óta, ezért szeparálják a szemetet, Bocanroll-t használnak. Ez egy újrahasznosítható zacskó, melyben hordják a tízóraijukat, s ezzel nem használnak alufóliát a szendvicsek becsomagolására. Az iskolán belül sok kuka található és mindenhol szelektálva gyűjtik a szemetet. A nap utolsó foglalkozása a természetvédelemmel kapcsolatban egy előadás volt az alumínium használatáról és újrahasznosításáról. A  prezentáció spanyolul zajlott, de a társaink fordításával részt tudtunk venni az interaktív feladatokban is. Az iskolai tevékenységek után hazamentünk , ebédeltünk, majd délután 17:15-kor ismét találkoztunk az iskolánál. Együtt mentünk az Ikaskide épületébe, ahol olyan gyerekekkel játszhattunk, akiknek segítség kell a tanulásban, koncentrálásban . Ők kevésbé beszéltek angolul, de a lehetőségekhez képest és egy kis tanári segítséggel jól megértettük egymást. Miután az előbb említett gyerekek hazamentek, megtudtunk számos információt a létesítményről. Az itt dolgozók nemcsak a rászoruló gyermekeknek segítenek, hanem a felnőtteknek is, ha állampolgárrá szeretnének válni vagy beilleszkedni, ha nem rég költöztek Pamplonába. Ezt követően véget ért a napunk. (Jahner Emese, Rapos Tímea 10.b)

02.08.

A mai napon Huarte-ban jártunk, ami egy Pamplonához közeli falu. Az odajutást két busszal oldottuk meg, ez  körülbelül 40 percet vett igénybe. A leszállás után egy pár perc sétával már oda is értünk egy gyönyörű szép parkba, és egy hídon átkelve egy férfi várt minket. Először kicsit az itteni környezetről és állatvilágról mesélt angol nyelven, utána a patak mentén a csodás kis vízesés mellett sétálva elindultunk a hálókhoz begyűjteni a madarakat, hiszen a fő attrakció a madárgyűrűzés volt.  Gabriel, aki vezetett minket, a Nemzeti Park egyik biológusa. Részletesen elmondta az adott faj tudnivalóit. Bemutatta többször is hogyan kell óvatosan kiszabadítani a madarakat a hálóból, anélkül hogy bármi bajuk essen. Végül 4 kismadarat sikerült "elkapni" , de az egyik már rendelkezett gyűrűvel. Azt is megtudtuk, hogy miért hasznos ez a folyamat, és három madárvizsgálatot végig is nézhettünk. Minden egyes madárról beszámolót tartott, láthattuk a mindenre kiterjedő madárvizsgálatot (faj, nem, életkor, súly) és ezek meghatározásának módszereit.

Visszaérve az iskolába tartottunk egy kis közös megbeszélést, a teendőinkről és az elmúlt napokról. Ezt követően a spanyol diákokkal közösen elmentünk egy pizzériába, ahol jót beszélgettünk. A késői ebéd után elindultunk a történelmi városnegyedbe, egy nagyon érdekes lifttel jutottunk fel oda, ami átlósan megy fel a "dombra". Mikor felértünk, egy gyönyörű park tárult elénk, ahol libák, kacsák, pávák és szarvasok élik nyugalmas életüket. Este hétkor pedig a cserediákjaink osztálytársainak fociedzése kezdődött, ahová elmentünk megnézni őket. Nagyon jó hangulatúak ezek az edzések és a korosztályok is vegyítve játszanak, mellesleg eléggé profin. Miután véget ért az edzés még beszélgettünk egy kicsit az osztálytársakkal majd haza indultunk együtt. Ez a nap is gyorsan elrepült a sok program miatt, de minden percét nagyon élveztük. (Ország Kitti, Mákszem Albert 10.c)

02.09.

Reggel – mint mindennap - az iskolánál találkoztunk. 8:30-as indulással átsétáltunk a buszmegállóba, ahol kis várakozás után felszálltunk a buszra és elmentünk a „Trapeos de Emaús” újrahasznosító központba.  Az előzetes tájékoztató után körsétát tettünk a feldolgozó üzemben. Az első csarnokban elmagyarázták, hogyan válogatják át naponta azt a 8 tonna textilt, amit Navvara megye kukáiból gyűjtenek össze. Az itteni munkások mind valamilyen hátránnyal küzdenek – jogi, anyagi vagy nyelvi segítségre szorulnak. Az állomás munkalehetőséget biztosít számukra, ezzel segítve integrációjukat. A ruhákat 3 kategóriába válogatják 1. Tökéletes állapotban lévő ruhák, amiket adományboltokba küldenek a megyén belül. 2. A nem tökéletes állapotban lévő ruhákat apróra vágják, amiből szigetelőanyag vagy bélés készül.  3. A nem használható darabok a tegnap megtekintett hulladékfeldolgozóba kerülnek. A második állomáson elektronikai eszközöket szortíroznak, illetve javítanak. Ez a legnagyobb terem. Radiátorok, elemek, televíziók, egyéb elektronikai cikkek különböző alkatrészei találhatók itt. Ezeknek a műszereknek a 3%-át lehet csak újra hasznosítani. A maradék 97% nagy részét eladják nagyobb gyáraknak, hogy a használható részeket újra felhasználják. A központ területén orvosi szoba is van, hogyha bármilyen baleset lenne, azonnal tudják kezelni.  A 3%, ami teljesen funkcionál, vagy kisebb javítással működőképessé tehető, egy másik csarnokban található.  Ezeket 2 hétig tartják a központban, hogy meggyőződjenek róla, megbízhatóan működnek-e. Ez az összes eszköz azért kerül ide, mert a fogyasztói társadalom megunja a régi „nem menő” dolgokat, ezért lecserélik őket. Az utolsó helyszínen könyveket, dekorációkat, játékokat tárolnak.  A matracok rugóiból korlátot készítenek. Az egész központban majdnem minden korlát bicikliküllőkkel, propellerekkel van díszítve – ezzel is próbálják felhívni a figyelmet az újrahasznosítás fontosságára. A bútorokat tároló csarnokban minden megtalálható a legkisebb szekrénytől az ágyakig. 2022-ben 13 millió kg bútort gyűjtöttek össze. Az összegyűjtött bútorok nagy része költözések után hátrahagyott vagy elhalálozások miatt megmaradt darab. A látogatás második felében egy csoportfoglalkozás következett, ahol játékos formában ismételtük át / tanultuk meg, milyen anyagok milyen módon keletkeznek és hogyan lehetséges az újrahasznosításuk.

Ezután az iskolához visszaérve a 4. BC osztály tartott nekünk egy prezentációt az ökológiai lábnyomról (Carbon footprint), ahol mi magunk is kiszámoltuk, hogy nekünk mennyi a hátrahagyott lábnyomunk. Kis megbeszélést tartottunk a magyarokkal. Ezután mindenki hazament és tradicionális magyar ételeket készítettünk a búcsúpartira. A fogások között szerepelt igazi magyar palacsinta nagymama féle baracklekvárral, túrós csusza, rakott krumpli és paprikás krumpli is, de vendéglátóink megkóstolhatták a lecsót és a bundáskenyeret is.  Az összejövetel első részében néhány ritmusjátékot játszottunk, az étkezés után a spanyol diákok az igazgatónő jelenlétében apró ajándékokkal kedveskedtek nekünk. (Gelányi Liza, Rokolya Tímea 10.b)

A hétvégét mindenki a családokkal töltötte. A csapat nagy része San Sebastian városába látogatott, a tengerpartra, ahol többek között a karneváli felvonulást is láthattuk.

02.10.

A napot  a reggelivel kezdtük, azután egy út vár ránk autóval, melynek során rengeteg, szebbnél szebb hegyet, dombot láthattunk. Éppen kapóra is jött, hogy a környezetvédelem a témánk, hiszen láttunk szélerőműveket, amelyekről azután beszélgettünk is. Ezután megérkeztünk a Leyrei monostorhoz, sajnálatos módon be volt zárva, de a látvány, illetve a családi hangulat miatt természetesen megérte az út. Ezután a Javieri várhoz mentünk, amelynek a története 16. századig nyúlik vissza. Körbe jártuk a váron belül a múzeumot is, ahol rengeteg információt tudhattunk meg a várról. A családdal egy sportközpont éttermében fogyasztottuk el a finom ebédet.  Miután végeztünk, hazamentünk és pihentünk egy kicsit. Majd a pihenő vége után kérésemnek eleget téve elmentünk a másik Piarista iskola esti szentmiséjére, amellyel lezártuk a napot.  (Fekete-Gergely Nándor 10.d)

A spanyol párommal és családjával közösen Bilbaoba buszoztunk, az út körülbelül 2 órás volt. Először megismertem a spanyol diák édesapját, aki Bilbaoban dolgozik. Utána következtek a nap programjai. A helyi focicsapat (Athletic Club Bilbao) stadionjának a meglátogatásával kezdtük. Itt megismerhettük a csapat múltját, eredményeit, a szurkolókat és persze magát a stadiont. Ezt követően a városközpont felé vettük az irányt. Mivel éppen a farsangi karnevál idejében vagyunk, így rengeteg ember volt az utcákon. Részben emiatt nem tudtunk éttermet találni magunknak, mivel mindegyik tele volt. Sétáltunk mindenfelé, hogy valahova beülhessünk ebédelni. Végül egy Burger Kinget választottunk, ez tűnt a legmegfelelőbbnek. Miután végeztünk az ebéddel, egy hosszabb sétára indultunk a központba. A spanyol partnerem bemutatta Bilbao híresebb épületeit és nevezetességeit. Többek között Pupit, aki egy hatalmas, virágok alkotta kutya. A kirándulás után fél hétkor indult vissza a busz Pamplonába. Este kilenckor értünk haza és  vacsorával zártuk a napot. (Bari Zalán 10.a)

A pamplonai diákok fogadására március 5 - 12. között kerül sor.

Hálásak vagyunk, amiért részesei lehetünk ennek a diákcserének.

A 10. évfolyam 10 diákja

 

 

/sites/default/files/styles/tartalom_kep/public/2024-02/20240207_185417.jpg?h=6cd93781&itok=phNXQMAO
Submitted by bukovszki.erika on