2022. 03. 20.

Március 14-15-én zajlott a németországi diáklaborok szövetségének (Lernort Labor – Bundesverband der Schülerlabore) 17. konferenciája. Eredetileg Heilbronnba tervezték, de a járványhelyzetre való tekintettel a tavalyihoz hasonlóan online valósult meg.

A program egy komplex felületen zajlott, ami megpróbálja visszahozni a valós térben zajló konferenciák sok előnyét. A rendszer a Zoom videokonferencia lehetőségeit használja. A felületen lehet „speed date”-elni, azaz pár percre véletlenszerű résztvevőkkel összehozva ismerkedni, beszélgetni. Vannak virtuális asztalok, ahova le lehet ülni kis csoportokban, és beszélgetni. A poszter szekcióban meg lehet tekinteni a kiállító poszterét, és oda kattintva meg lehet szólítani a poszter gazdáját és kérdezni, beszélgetni vele. És természetesen vannak terek a plenáris és szekcióelőadásokra, foglalkozásokra. AZ látszott, hogy a tavalyihoz viszonyítva a spontán helyzetekbe sokkal kevesebben kapcsolódtak be, az online helyzet nem kedvezett a személyesebb párbeszédeknek.

Az iskolából a konferencián ketten vettünk rész, és képviseltük a Magyarországi Diáklaborok Egyesületét is.

A konferencia elején a Lernort Labor - Németországi DIáklaborok Szövetsége aktuális helyzetéről kaptunk tájékoztatást. Mind a tagok, mind a képviselt diáklaborok száma évről évre növekszik, a képviselt laborok száma a 220-at közelíti. Előkészítés alatt van a német diáklabor-atlasz 3. kiadása is. Az elmúlt évben jelentős támogatást kapott a diáklaborok tevékenysége, a koronavírus járvány oktatási hatásainak enyhítésére pályázhattak diákcsoportok számára programok megvalósítására. Az éves konferencián túl rendszeresen tartanak online "törzsasztal" rendezvényeket is.

Az első plenáris előadás az űrkutatás mikrobiológiai vonatkozásáról szólt. A világűrben is fontos, hogy milyen mikroorganizmusok vannak jelen az űrállomásokon, és hogy hat rájuk a környezet. Fontos, hogy hogyan lehet a szennyeződéseket megelőzni, valamint hogyan lehetnek hasznosak ezek hosszú űrutazásoknál. A mikroorganizmusokkal kapcsolatos kísérleteket az űrben vagy akár a Marson uralkodó viszonyokhoz hasonló körülmények közt vizsgálják egzotikus helyeken, mint a sarkkör, vagy egyes bányák, különleges vizű tavak.

A konfelencia keretében adták át a szövetség díjait, 29 pályázatból választották ki a díjazottakat az alábbi témákban:

  • Az év kísérlete
  • Pedagógusok MTMI képzése
  • Digitális diáklabor
  • Innovatív diák-kísérleti centrum
  • Az év diák-kísérlete

témákban. A nyertesek be is mutatták munkájukat szekciókban. A díjakat a szövetségi képzési kutatási minisztérium, ipari szereplő (GesamtMetall) és fiatalok kutatását segítő egyesület finanszírozza. 

Másik előadásban bemutatták, hogy milyen eredményeket hozott a járvány hatásainak enyhítésére indított program, amely során diáklaborok tarthattak foglalkozásokat diákcsoportoknak, hogy így enyhítsék a keletkezett tanulási hátrányokat. Felmérések adataival mutatták, hogy az érintettek milyen lemaradást éreznek. A diákok negyede határozottan, további 50% valamennyi lemaradást érez (ez nagyjából egyezik a mi felméréseinkkel, miszerint kb. 25% komoly hátrányba került a távoktatási helyzetben).

A hátrányok leküzdésére a diáklaborok is pályázhattak programokra, mintegy 20 millió Euro keretre a 2021/2022-es tanévre. A program kidolgozásában a LeLa diáklabor szövetség is részt vett. 178 pályázatból 134-et támogattak. Közel 30.000 diák, közel ennyi órányi foglalkozás majdnem 4,7 millió  Euro támogatásból valósult meg 98 laborban. Ennek 70%-a személyi kiadásokra ment el.

A hagyományos poszter-szekció is online valósult meg, az egyes posztereket előre feltöltötték, és be lehetett kapcsolódni kis beszélgetésekbe a poszterek kapcsán.

Külön plenáris előadás szólt a „Circular Economy” témájáról, ami a termékek élettartam növekedését is jelenti, akár a javítás által, mindezt a fenntarthatóság érdekében. Diáklaborok számára is kidolgoztak tananyagokat, például az okostelefonok nyersanyag-újrahasznosításáról. Fontos a fenntarthatósággal kapcsolatos szemléletformálás, aminek része a tárgyakkal, anyagokkal, az eszközök működésével való ismerkedés a javítás által is. Mindez bevihető az iskolai gyakorlatba.

Több szekció érintette az inklúzió témáját diáklaborokban, egy pedig az „open bedge” témáját: azt a gyakorlatot mutatta be, ahogy az elvégzett diáklabor-gyakorlat után hitelesített igazolásokat, „bedge”-eket tudnak adni a diákoknak.

Egyes szekciókban, posztereknél érdekes diáklabor-kísérletekkel, projektekkel ismerkedhettünk, mint például:

  • a Bielefeld-i Teutolab „koronavírus elolúciója” online projektjével
  • a Photolab München kvantumfizikai kísérleteivel, ami már 10. osztálytól valós, megismételhető kísérletet kínált anélkül, hogy túl komplex ismeretet adott volna.

Már másodszor zajlott online a konferencia, ezúttal kétnapos keretben. Az látszott, hogy az előadók felkészültek a helyzetre, a tudásátadásra jó lehetőség volt, de nagyon hiányzott a személyes, valós kapcsolat, ami az együttműködések kialakítását segíthette volna.

 

Mikulásné Ferencz Zsuzsanna és Mikulás Domonkos

Submitted by mikulas.domonkos on