A szegedi POK szervezésében, MOOC (tömeges nyílt online kurzus) formában hirdették meg idén tavasszal a nemzetközi TeachUP projekt kollaboratív tanulásra és kreativitásfejlesztésre irányuló 30 órás továbbképzését, melyben a résztvevők elismert európai szakértők és innovatív pedagógusok tolmácsolásában ismerhettek meg széleskörűen alkalmazható osztálytermi módszereket. Az 5 modulra osztott tananyag átadása többnyire rövid szakértői vagy osztálytermi munkát bemutató videókon keresztül, a feldolgozás pedig közös Padlet- vagy fórumfeladat formájában történt.
A képzés során számos inspirációt szereztem, melyek hatására május elején, a tantermi oktatáshoz való visszatéréskor egy előre nem tervezett, kísérleti projektbe fogtam az általam tanított 7.a és 7.c osztályban. A két osztályban összesen 5 db négyfős projektcsapat alakult, melyek öt héten át minden dupla magyarórán – részletes tanári instrukciók alapján, de önállóan – Mikszáth Kálmán munkásságához kapcsolódó feladatokat oldottak meg kollaboratív és kreatív módon (mialatt az osztály másik része „hagyományos” órán vett részt).
Az SZPE (Szent Péter esernyője) projekt keretében a csapatok kutakodtak Mikszáth Kálmán élete után csakúgy, mint a palócok eredete, kultúrája és nyelvi sajátosságai után; videókat néztek, melyek alapján megvitatták a felvidéki magyarok jelenét és jövőjét; Mikszáth-műveket elemeztek és dolgoztak fel; majd saját választás alapján megírhatták két Mikszáth-novella előzményét, illetve folytatását. Volt olyan feladat is, hogy egy új – romantikus-történelmi, időutazásos fantasy vagy bűnügyi – regény cselekményvázát kellett megtervezni Hölgy piros esernyővel címmel, továbbá fiktív riportot és werkfilmet is lehetett készíteni. A csapatok az utolsó alkalommal összegezték addigi munkájukat, és azt prezentáció, videó, illetve online kvíz formájában osztálytársaiknak is bemutatták. A csapatmunka egyéni projektnaplóval, valamint formalizált ön- és társértékeléssel egészült ki, melyekre minden csapattag személyes írásbeli és szóbeli tanári visszajelzéseket kapott, a végén pedig külön-külön érdemjegyet a közös és az egyéni munkákra.
Az már csak ráadás volt, hogy a 7.a osztállyal tanulmányi kirándulás keretében a budapesti Mikszáth Kálmán téren felkerestük a nagy író szobrát és emléktábláját, s halálának 111. évfordulóján koszorút helyeztünk el a szobor talapzatán.
Az alapvetően pozitív és hasznos tapasztalatok nyomán jövőre szeretnék hasonló, kollaboratív tanulási és kreativitásfejlesztési fókuszú irodalmi-anyanyelvi projekteket kezdeményezni, egész osztályos formában, sőt – kollégáim kreatív-innovatív és együttműködő hozzáállására építve – akár egy-egy teljes évfolyamra kiterjedően is.
Telek Péter Pál magyartanár, a humán munkaközösség vezetője