A Kormány döntése értelmében a 2021.március 8-tól bevezetett digitális munkarend a felső tagozaton május 7-ig meghosszabbodik, ezidő alatt továbbra is távoktatás keretében tanulnak a felső tagozatos diákok. A Piarista Általános Iskolában ez az alábbiak szerint történik.
Digitális keretek:
Az iskolában a Google for Education rendszerét használjuk. Minden tantárgyi csoportnak van Google tanterme, a tantárgyhoz kapcsolódó kommunikáció itt zajlik. Itt lehetőség van mind a teljes csoportnak, mind egyes diákoknak üzenetet küldeni.
A feladatokat is a Google tanterem szolgáltatásban adjuk fel, minden esetben “feladat”-ként, határidőt rendelve hozzá. A tevékenységekhez sokféle platformot használhatunk, amelyek ingyenesen, jogtisztán elérhetőek, mint például a Tankockák, Redmenta, Quizlet, Kahoot, Mindmup.
A személyes konzultációhoz, online órához lehetőleg Google Meet programot használunk iskolai fiókkal, de ha technikai okból indokolt, lehet Zoom is. Más szoftvert erre nem használunk.
A távoktatáshoz kapcsolódó üzenetküldés elsődleges eszköze szintén a tanterem, vagy az iskolai e-mail. Közösségi oldalakat, privát ímélcímeket erre a célra nem használunk.
Online órák, feladatok:
Jelenlegi ismereteink szerint a felső tagozaton május 7-ig leszünk digitális munkarendben. Ezt egy ciklusnak tekintjük, főképp abból a szempontból, hogy addig mindenképpen segítenünk kell a diákok időbeosztását, feladattudatosságát.
A feladatokat nem feltétlenül óráról órára adjuk, kiadhatók nagyobb egységekben is, de minden feladat, részfeladat pontos határidővel szerepel a tanteremben. A határidők egyenletesek, a feladattal arányosak, teljesíthetők. A kiadott feladatok és határidők alapján érdemes a tanulónak is megterveznie, hogy melyik feladatra pont mikor szán időt. Ha tehát valaki egyszerre kap sok feladatot, az nem jelenti azt, hogy azonnal mindet meg kell csinálnia. A határidőket kell figyelni, az alapján kell tervezni.
A tanulóktól annyi időráfordítást várunk egy tantárgyból, annyi feladatot adunk nekik, amennyi órájuk van (óránként 45 perc), ennek megfelelő mennyiségű feladatot kapnak. Ebbe beleszámít az online megtartott óra is.
A feladatokat mindig reggel nyolcra időzítjük, hogy a nap elején tudjanak a tanulók tervezni. Később csak kivételes esetben küldünk üzenetet, ha például egy óra végén küldünk valamit, vagy visszaküldjük a javított feladatot stb. Rendes munkaidőn kívül semmi esetre se küldünk feladatot, üzenetet. (Kivétel lehet a feladatok javítása, amit a rendszer automatikusan akkor küld, amikor kijavítjuk.)
Az online órák száma:
A legalább heti 2 órás tantárgyak esetében heti egy online órát tervezünk, tartalmában igazodva a kiadott feladatokhoz. Kevesebb óraszám esetén a feladathoz igazodva, amikor szükséges. Egy óra lehet rövidebb is, mint 45 perc, ahogy pedagógiailag indokolt. A megtartott online órákra készül külön órarend, olyan időpontban tartunk online órát, amikor a tanulónak a rendes órarend szerint is órája lenne az adott tantárgyból. A hét elején pontosítjuk, mikor kerül sor az adott tantárgyból online órára, de csak nagyon indokolt esetben változtatunk a beosztáson.
Ezen felül tarthatók még igény és szükség szerint online konzultációk, elsősorban abban az időben, amikor az adott osztállyal órája lenne a pedagógusnak.
Sor kerül majd online fejlesztő foglalkozásokra is.
Diák jelenléte az online órán:
A feladatokat a megadott határidőre kell teljesíteni, az online órákon képpel és hanggal is jelen kell lenni. A távolmaradás okát (pl. betegség vagy hivatalos ügyintézés miatt, vagy akár technikai probléma esetén) az órát tartó pedagógussal vagy az osztályfőnökkel kell közölni. Előre látható hiányzás esetén is az osztályfőnök értesítendő.
Az értékelés:
A számonkérés folyamatos, felmérést digitális formában lehet íratni és osztályozni is. A tanmenet szerint a távoktatás idején befejezett anyagokból a távoktatás idején kell az értékelésnek, számonkérésnek megtörténnie, nem halasztható akkorra, amikor majd visszatérünk. Különben a visszatéréskor aránytalan terhelést rónánk a tanulókra.