2024. 10. 18.

A leendő elsősök szülei számos szempontot mérlegelnek, amikor gyermeküknek iskolát választanak. Ehhez nyújt segítséget ez a kérdés- és válaszgyűjtemény. További kérdéseiket feltehetik a szakal.ferenc@kecskemet.piarista.hu címen. A beérkezett kérdések alapján a gyakori kérdések körét is bővítjük.

  • Milyen módszerrel tanítjuk az írást-olvasást?

Az írás-olvasást Meixner módszerrel tanítjuk. A módszer kis lépésekben halad előre és folyamatos beszédfejlesztést foglal magába. Egymástól távol eső időben tanítjuk azokat a hangokat és betűket, amelyeket hangzásuk vagy formájuk hasonlósága miatt a gyerekek összetéveszthetnének. Ezáltal az olvasástanulás könnyedebbé és stresszmentessé válik.

  • Mikortól tanítunk idegen nyelvet?

Nyelvórákra, tantárgyi nyelvoktatásra a Nemzeti Alaptantervnek megfelelően 4. évfolyamtól kerül sor, de már az első évfolyamon is találkoznak a gyerekek az idegen nyelvekkel: saját tanítóik és az idegen nyelveket oktató pedagógusok tartanak játékos nyelvi foglalkozásokat, melyek a későbbi nyelvtanulás előkészítését, megalapozását szolgálják - elsősorban az idegen nyelvi hangzók ismétlésen, éneklésen alapuló megismerésével, teljesítménykényszer nélkül. Célunk, hogy minden évben, minden tanulónk bekapcsolódjon valamilyen nemzetközi tevékenységbe, és ez a legkisebbekre is vonatkozik. A nyelvtanulás előkészítésének része, amikor az alsósok spanyolországi piarista iskolás kortársaikkal léphetnek kapcsolatba, tanítóik segítségével üzenetet, játékos feladatokat küldve egymásnak. 

  • Tanítunk-e olyan tantárgyat, ami a tantervben nem szerepel (pl. Informatikát)?

Az iskola valamennyi évfolyamán a kerettantervnek megfelelő tantárgyakat oktatjuk, ezen belül használjuk ki a rendelkezésre álló lehetőségeket: az Öveges Diáklaborban már első osztálytól részt vesznek kísérletezős alkalmakon, a kódolás is bekerül kicsi kortól játékos formában a tevékenységek közé, különböző tantárgyakba integrálva. Egyházi iskolaként heti két óra hittan is szerepel a tantervünkben.

  • Hogyan történik a beszoktatás? 

Körülbelül hathetes óvoda-iskola átmenetet segítő alapozó időszakot iktatunk be az első osztály elején. Fontos, hogy helyismeretük legyen a gyerekeknek, hiszen ez elengedhetetlen, ahhoz hogy biztonságérzetük legyen. Mindeközben ismerkedési- és közösségépítő játékokat, foglalkozásokat tartunk. A matematika, az írás és olvasás tanításához szükséges alapkészségeket igyekszünk előhívni, megerősíteni, ezzel megalapozva a későbbi tanulást, hogy az minél könnyebben és zökkenőmentesebben menjen, hiszen az első sikerélmények határozzák meg leginkább az iskolai motivációt, lelkesedést.  

  • Mennyi házi feladatra számíthatnak a gyerekek?

A tanulók az életkoruknak megfelelő mennyiségű feladatot kapnak, melyet elvégeznek az iskolában. Iskolai szakkör vagy egyéb délutáni iskolai elfoglaltság ezt befolyásolhatja. Ilyen esetben kell otthon befejezniük a feladatot.      

  • Milyen a tantermeink berendezése, felszerelése?

Nagy belmagasságú, tágas és világos tantermeinkben barátságos, korosztályuknak megfelelő környezetben tanulhatnak a gyerekek. A termek berendezése a pedagógiai célokat, korszerű módszereket támogatja, minden termünket felszereltük digitális eszközökkel.

  • Szüksége van-e a gyerekeknek saját digitális eszközökre?

Számos digitális eszközt alkalmazunk, köztük olyanokat is, amiket a gyerekek használnak. Rendelkezésükre állnak tanulói eszközök, alsó tagozaton nincs szükség saját eszköz használatára. Felsőben van rá lehetőségük, hogy saját eszközt is használjanak, de ott sem elvárás. A jelenlegi jogszabályok ezt erősen korlátozzák is, ezért sokkal inkább az iskola által biztosított eszközök kerülnek előtérbe.

  • Haza kell-e vinni minden nap minden felszerelést? 

Első osztályban csak az olvasókönyvet szoktuk hazaadni a gyerekekkel minden nap. A többi tankönyvet, munkafüzetet csak abban az esetben kell hazavinni, ha valamilyen egyéb délutáni elfoglaltság (szakkör, sportkör) miatt maradt házi feladat. 

  • Van-e iskolai egyenruha, iskolaköpeny?

Hagyományos értelemben vett egyenruha nincs, ugyanakkor a piarista közösséghez tartozást a tanulók öltözéke is kifejezi. Vagy piarista címeres köpenyt, vagy a sokféle vidám színben és mintával kapható piarista pólót viselik. Az iskolai ünnepélyeken a fiúknak sötét színű nadrág, fehér ing és ünneplős cipő, a lányoknak fehér blúz, sötét színű szoknya és ünneplős cipő az előírás. 

  • Mekkora osztálylétszámok vannak?

Osztálylétszámaink jellemzően nem magasak, az elsős osztályokat 22 fővel tervezzük indítani.

  • Figyelembe vesszük-e a gyerekek osztályba sorolásánál a szülői kéréseket?

A tanulók osztályba sorolásánál sok szempontot kell figyelembe vennünk, de amikor csak lehet, eleget teszünk a szülői kéréseknek.

  • Hány óráig kell reggel beérni az iskolába? 

A házirend szerint 7.45-ig kell megérkezni.

  • Meddig lehet reggel kísérni a gyerekeket, hova kell értük jönni?

Az első két hétben az első osztályosokat a szüleik az  osztályterem ajtajáig kísérhetik, két hét elteltével az aulában köszönnek el egymástól. 

  • Meddig van ügyelet? 

16.00-ig minden osztály a saját tanítójával van, 16.00-17:00 óráig az ügyeletes tanító felügyel a tanulókra. 

  • Hányszori és milyen étkezést tudunk biztosítani?

Igény szerint napi háromszori étkezést biztosítunk: tízórait, ebédet, uzsonnát. 

  • Honnan érkezik az ennivaló? 

Mindkét épületünkben az iskola saját konyhája biztosítja a napi háromszori étkezést. 

  • Hogyan oldható meg a speciális étkezési igényű gyerekek étkeztetése?

Minden speciális étkezési igényről külön egyeztetünk az orvosi leletek alapján a Bakos és Társa Bt. diétás konyhájával, a speciális étrendnek megfelelő ellátást velük együttműködve tudjuk biztosítani.

  • Milyenek a fejlesztésre szorulók beilleszkedési, felzárkózási esélyei az iskolában?

Befogadó iskola vagyunk, osztályainkban együtt tanulnak különböző képességű gyerekek. Pedagógusaink biztosítják, hogy a differenciált tanulásszervezéssel és a gyógypedagógus kollégákkal való szoros együttműködésben a sajátos nevelési igényű gyerekek megfelelő nevelésben és oktatásban részesüljenek. A szakértői véleményekben leírt méltányossági ajánlásokat maximálisan figyelembe veszik tanítóink, tanórákon alkalmazzák azokat.

  • Milyen fejlesztő szakembereink vannak, milyen fejlesztő foglalkozásokat tartunk?

Két gyógypedagógus végez fejlesztést, ezen kívül több kollégának is van fejlesztőpedagógusi, vagy mozgásfejlesztő végzettsége. 

  • Milyen sportolási lehetőségeink vannak? 

Jelenleg a kicsiknek szivacskézilabda, később kézilabda, ezen kívül kosárlabda, szertorna és karate.

  • Milyen szakkörök működnek?

Rajzszakkör, ministráns szakkör és énekkar, továbbá szolfézs (a zeneiskolával együttműködésben) érhető el jelenleg az alsó tagozaton. 

  • Mikor és milyen formában lesz a beiratkozás?

A tanév rendjéről szóló miniszteri rendelet szerint a beiratkozásra 2025. április 10-11-én kerül sor. Az időpontról, a beiratkozás módjáról és a szükséges dokumentumokról honlapunkon és kifüggesztett hirdetményben tájékoztatjuk majd a szülőket.

  • Kik lesznek az első évfolyam tanítói?

A leendő elsős tanítók bemutatkozására decemberi beiskolázási rendezvényünkön kerül sor. Ezt követően a nyílt napokon és egyéb beiskolázási rendezvényeken ismerkedhetnek velük.

  • Milyen speciális feltételei vannak a beiratkozásnak?

Aki tanköteles korú és megfelel az iskolaérettség feltételeinek, az beiratkozhat a Piarista Iskolába. Mivel katolikus keresztény szellemben neveljük a gyerekeket, ennek a szellemiségnek az elfogadását kérjük a családoktól. A katolikus vallás és a keresztség ugyanakkor nem feltétele a beiratkozásnak.

 

További kérdéseit felteheti az általános iskolai intézményegység vezetőjének a szakal.ferenc@kecskemet.piarista.hu címen.

Submitted by szakal.ferenc on