2018. 10. 28.

Az idegen nyelvi munkaközösség októberben projektet szervezett a gimnáziumban a Nyelvvizsga Hete címmel. A témának az ad aktualitást, hogy 2020-tól már csak középfokú nyelvvizsga-bizonyítvánnyal lehet felvételt nyerni a felsőoktatási intézményekbe. 

A program október 11-én egy előadással kezdődött, amelyen Fehér Dániel, a Coventry House Nyelviskola munkatársa beszélt nagyon részletesen a nyelvvizsgákra vonatkozó szabályozásról, és nyelvvizsga-feladatokat is bemutatott. Az előadás végén kérdéseket is feltehettünk. Az elhangzottakkal kapcsolatban a diákok egy online kvízt tölthettek ki. A mellékletben megtalálhatók a helyes megoldások és a legjobb eredményt elért diákok névsora. Gratulálunk a győzteseknek, ők majd nyelvtanáraiktól jutalmat kapnak.

A következő héten a diákok nyelvtanáraik vezetésével intenzíven foglalkoztak nyelvvizsga-feladatokkal a rendhagyó nyelvórákon. Az alábbi beszámolók ízelítőt nyújtanak abból, milyen változatos munka folyt a nyelvi csoportokban. 

ANGOL - Vargáné Csűri Bernadett

10. évfolyam: A 10. évfolyamon forgószínpadként működtünk együtt. A dupla órán a 4 csoport 4 helyszínt látogatott meg, és az egyes termekben a nyelvvizsga különböző részeivel kapcsolatban volt egy-egy 20 perces foglalkozás. Az én termemben az olvasott szövegértés volt a téma. Készítettem egy prezentációt a diákok számára, melyben rátekintettünk a sikeres szövegértés titkaira, rávilágítottam a tanórán kívüli gyakorlás lehetőségeire, mely végtelen az internet világában. Végül a TELC és a BME nyelvvizsgák honlapján levő próbavizsgák linkjeit is csatoltam. A foglalkozás végén különböző olvasott szövegértési feladatokkal találkozhattak a diákok.

11. évfolyam: Mivel a csoport több mint fele már rendelkezik középfokú nyelvvizsgával és a többiekkel is régóta dolgozunk rajta, a dupla órát a C1 szintű nyelvvizsgával való ismerkedésnek szenteltük. Először egy magnóhallgatási feladatot csináltunk meg, melyet elkezdve rögtön megtapasztalták, a valódi különbség nem a szöveg nyelvi szintjében volt, hanem inkább az autentikus környezet okozott nehézséget. Összegészében egész ügyesen teljesítettek a diákok. Ezután megnéztünk egy szóbeli vizsga videót, hogy összehasonlítsuk azt egy B2 szintű szóbelivel. Majd egy BME  szóbeli feladatsor első feladatának kérdéseit beszéltük át a csoporttal, és párokban pedig kipróbáltak egy önálló témakifejtést. Szintén párokban egy olvasott szövegértési feladatot kellett megoldaniuk, amelyet kifejezetten jól teljesítettek. Mivel az időnk véges volt, a csoport google classroomjába feltöltöttem egy ECL C1 íráskészség feladatot, melynek elkészítése házi feladat volt.

12. évfolyam: A 12. évfolyamon nem volt lehetőségünk egyben egy dupla órát erre a célra fordítani, így hétfőn a 7. órában Galaczi tanár urat kértük fel, hogy meséljen a nyelvvizsga rejtelmeiről vizsgáztatói szemmel. A diákok sok hasznos információt szereztek ezen az alkalmon és sok jó tanáccsal távozhattak. A második órán végül a csoportok saját tanárukkal maradtak, az én csoportom az íráskészséget mérő feladatokat vette nagyító alá. Megnéztünk két youtube videórészletet hasznos tanácsokkal, (videó 1, videó 2) majd feltöltöttem 2 dokumentumot a google classroomba, mely sok hasznos kifejezéssel, panelekkel, formai segédlettel segíti a diákok felkészülését. Végül egy BME íráskészség feladatán kezdtünk el dolgozni.

NÉMET - Bezsenyi Boglárka

10. és 11. évfolyam: Mindkét évfolyamban olvasott szövegértés feladattal foglalkoztunk. A feladatok GOETHE, ÖSD és BME nyelvvizsga tesztek közül kerültek ki. A diákok segíthették egymás munkáját: párokban, illetve hármasával dolgoztak. A cél elsősorban a feladattípus megismerése volt, illetve hatékony, gyors megoldások, feladatmegoldási stratégiák keresése. Fontos volt rávilágítani, hogy nem szabad “belefeledkezni” a szótár használatába. A kilencedikes újrakezdő csoportban A2-es és B1-es szintű feladatokat, a haladó csoportban, és a 10-es újrakezdő csoportban B1-es és B2-es szintű szövegértés gyakorlatokat oldottunk meg. Úgy gondolom, sok diáknak adott önbizalmat, lendületet egy-egy feladat sikeres megoldása.

12. évfolyam: A 12-es újrakezdő csoportban hallott szövegértés feladatot oldottunk meg. Fontos tanulság volt, hogy a feladatokat, kérdéseket mindig pontosan értsék meg, illetve a kérdések alapján körvonalazható, hogy milyen típusú választ várunk. A sokak által legnehezebbnek tartott vizsgarész megoldásához a diákok egymásnak is adtak ötleteket, például a jegyzetkészítést.

Diákvélemények a 9. évfolyamról:

"Örülök, hogy megismerhettem a nyelvvizsgák típusait, nehézségi szintjüket. Hasznosnak találtam, hogy az előadó elmondta, milyen nyelvvizsga szükséges külföldi továbbtanuláshoz. Jó volt, hogy különböző feladatlapokat tölthettem ki az iskolában és otthon."

"Ha most még nem is állunk készen a nyelvvizsgára, de később szükségünk lesz rá, ezért hasznos volt. Az órai feladatok is segítettek rájönni, milyen szinten vagyunk az adott nyelvből."

FRANCIA - dr. Naszódyné Tóth Ágnes

11. és 12. évfolyam: A franciásoknak 12. évfolyamon ajánljuk a B2-es nyelvvizsga letételét, hiszen ugyan heti öt órában tanulják a nyelvet, mégis csak a második idegen nyelvük, jellemzően három és fél évnyi tanulás után érhető el a kívánt szint. Ezért a nyelvvizsga hetén először egy ráhangoló nyelvi tesztet töltöttek ki a diákok, majd egy kisfilmet tekintettek meg, amelyben tippek hangzottak el arra vonatkozóan, milyen egyszerű nyelvi fordulatokkal tudják a szóbeli megnyilatkozásaikat -  akár vizsgaszituációban is - még franciásabbá tenni. Ezeket a kifejezésket a diákok maguk is kipróbálták páros beszélgetések során. Végül egy DELF B2-es nyelvvizsga szövegalkotási feladatával foglalkoztunk. Egy oktató videó lépésről lépésre bemutatta, hogyan érdemes gondolkodni az adott érvelő feladatnál, hogyan érdemes elrendezni a gondolatokat, milyen formai követelményeknek kell megfelelnie a levelünknek, sőt még azzal is foglalkozott, hogyan és hányszor érdemes átnézni és ellenőrizni az írásunkat. A film megtekintése közben többször megálltunk, és megbeszéltük, mi milyen érveket találunk az adott problémával kapcsolatban, mi hogyan rendeznénk el a gondolatainkat, stb., majd megtekintettük a felvétel által javasolt eljárást. Érdekes volt látni, ahogyan a diákok ötletei visszaköszöntek a videóban, hiszen ez igazolta azt, hogy jó úton jártak a diákok is az érvgyűjtés során. De a videó abban is segítséget nyújtott, hogy egy elsőre nehéznek tűnő feladat logikus megoldását tárta a diákok elé, akik legközelebb hasonlóan eljárva ügyesen tudnak megoldani hasonló feladatot.

FRANCIA - Tősér Anna

A diákok beszámolót írtak a nyelvvizsgáról szóló előadásról.

“Hasznos volt, mivel tanácsokat adott a nyelvvizsga feladatokkal kapcsolatban. Bemutatott nyelvvizsgafajtákat, így tudom, hogy majd melyiket válasszam.” (Szlivka Bence, 9.c)

“Jó volt, hogy megismerhettem ezt a nyelvvizsgáztató csoportot. A későbbiekben lehet, itt teszek majd francia nyelvvizsgát.” (Gelányi Dániel 9.c)

“Sok információt tudtam meg a nyelvvizsga feladatairól, a pontozásról és az esetleges eljárásokról.” (Dinnyés Gábor 9.b)

“Részletes tájékoztatást kaptunk mindkét nyelvvizsgáról.” (Varga Sándor 9.a)

“Hasznosnak tartottam, mert eddig az általános iskolában ilyen részletes tájékoztatást nem kaptunk. Eddig nem is tudtam, és nem is gondoltam volna, hogy bizonyos nyelvvizsgákon használhatok szótárat. Ez elég nagy segítség. A hallottak után biztosabb lettem abban, hogy 9. év végéig szeretnék az első tanult nyelvemből nyelvvizsgát tenni.” (Szarvas Nina Lúcia 9.a)

“Szerintem hasznos volt az előadás, mivel a nyelvvizsga mindünk számára vészesen közeledik, és így nem árt tudni, hogy mire kell számítanunk. Az alapvető tudnivalókat megosztották velünk.” (Rónay Adél 9.c)

“Nemcsak egy, hanem többfajta nyelvvizsgatípust is bemutattak. Külön tippeket is kaptunk az előadótól, ezek voltak a leghasznosabbak. Néha-néha kicsit unalmassá vált az előadás, de összességében jó és érthető volt.” (Nagy Veronika Lívia 9.a)

A Francia Állam a nagykövetségekkel és a nyelvi intézetekkel együtt olyan egynyelvű nyelvvizsgákat kínál minden nyelvtanulónak, amely az egységes követelményrendszernek köszönhetően Európa összes országában és a világon szinte mindenhol elfogadott. Ezek középszinten a DELF, emelt szinten a DALF nyelvvizsgák.

A budapesti Francia Intézet azon túl, hogy DELF és DALF nyelvvizsgaközpontot üzemeltet, egy hozzá kapcsolódó szervezettel egyetemben (www.campusfrance.org) rengeteg lehetőséget kínál minden magyar diáknak, hogy egyetemi évei során Franciaországban tanulhasson. Ez a lehetőség adott a legtöbb francia egyetemen a Sorbonne-tól a vidéki főiskolákig, a legtöbb szakon. Illetőleg a frankofón kapcsolatok miatt a világ sok országába is eljuthatnak ilyen módon (pl. Kanada, Kolumbia, Egyiptom stb.)

A diákok ezzel a perspektívával és ezekkel a nyelvvizsgalehetőségekkel ismerkedtek meg a Nyelvvizsga Hetének keretein belül.

LATIN - Marton József

Megesett ugyan már az is, hogy egy-egy diák számára a latin lett az első nyelvvizsgája, mégis az első feladat a diákok érdeklődésének felkeltése. Erre a legjobb eszköz elballagott diáktársaik példája. Így tettünk a nyelvvizsga hetében is: közösen jártunk utána, miért vág neki a csoportok egyharmada a latin nyelvvizsgának, mi a személyes motivációjuk, milyen előnyei vannak ennek a nyelvi vizsgának, akár az “élő” idegen nyelvekhez képest. Ezt követően nyelvvizsga-feladatsorok nyelvtani tesztjeit néztük végig, és a legtöbben meggyőződhettek arról, hogy már 11. évfolyamon is jelenlegi tudásukkal minden feladattípus ismerős, begyakorolt. Külön öröm volt látni a 10. évfolyamos csoport aktív érdeklődését és pozitív meglepetését azon, milyen közel lehet kerülni a latin nyelvvizsgához.

Köszönjük a nyelvtanárok áldozatos munkáját és diákjaink aktív részvételét!

Idegen nyelvi munkaközösség

Submitted by talmacsi.jozsef on