2014. 03. 31.

Az idei tanévben is - mint már többször korábban - a nagykárolyi visszalátogatásra a Rákóczi Szövetségtől pályáztunk és nyertünk támogatást.

Csütörtökön tanítás után kerekedett fel hét fős csoportunk (öt diák, Szabó István házfőnök úr és jómagam), hogy a március 15-i hétvégét nagykárolyi testvériskolánkban töltsük. A diákokat az ősszel hozzánk látogatók családjai fogadták be, míg a felnőttek a termálfürdő melletti motelben lettek elszállásolva. A kirándulásunk szervezését nagyon megkönnyítette, hogy a Rákóczi Szövetség idei támogatását - 200 ezer forintot - elnyertük a kiutazás és a közös kinti kirándulások buszköltségének fedezésére.

Pénteken az első program a nagykárolyi Károlyi kastély meglátogatása volt. Nemrég újították fel, így a város egyik dísze. A kastély fogadótermében meghallgatott bevezető után megtekintettük a báltermet valamint a női és férfi lakosztályokat, ezzel megismerhettük, hogyan zajlott régen az élet a kastélyban.

Az enteriőrök után Pánczél Zoltán Tibor afrikai vadásztrófea- és fegyvergyűjteményét láttuk. Elképesztő látványt nyújtott például a hatalmas elefántfej, vagy hogy valójában mekkora is egy antilop.

Ezt követően az Albert Flórián kiállítást tekintettünk meg, végül a földszinten végignéztük a helytörténeti kiállítást, ahol a város múltját ismertük meg.

A minket fogadó nagykárolyi Kalazanci iskolában áttették a heti közös iskolai szentmisét március 14-re, amelyet Szabó István SchP házfőnök úr mutatott be Ruppert József SchP tanár úrral, a romániai rendtartomány újraindításán fáradozó, a magyar rendtartományból delegált szerzetessel, valamint Simon Attila spirituális atyával. A szentmise után az iskola átvonult a Szent László közösségi házba, ahol a diákok színes műsorral emlékeztek meg a nemzeti ünnepről: versek, szavalókórus, népdalok szépen szerkesztett csokorba szedve.

Az ünnepség után megebédeltünk, körbejártuk az idei tanévre nagyban felújított és kibővített iskolaépületet, majd elindultunk a délutáni kirándulásra Szatmárba.

Előbb meglátogattuk az Erdődi várat, amelyet Drágffi Bertalan épített 1481-ben. Ő volt az erdélyi vajda 1493 és 1498 között.  A vár egy domb-szerű magaslaton áll. Sajnos a II. világháborúban lebombázták. Mára a várból csak ez az északi torony maradt meg, amelyben vártörténeti kiállítás kapott helyet.

A pénteki kirándulás második programja a megyeszékhely: Szatmárnémeti központjának megtekintése volt. A székesegyházban két szentéletű szatmári püspök sírját is felkerestük. Ezután elsétáltunk a főtéren álló épülethez, amelyben 303 évvel ezelőtt a Rákóczi-szabadságharcot lezáró szatmári békét aláírták. A főtér szép szecessziós épületei után a városi Filharmóniát is megnéztük, majd a református templom mellett, Kölcsey Ferenc mellszobránál, a költőről elnevezett Református Líceum tőszomszédságában csoportképet készítettünk.

Szombat reggel Nagyváradra indultunk, ahol egy egész napot eltöltöttünk. Először a püspöki palotát néztük meg. Ezután a római katolikus székesegyházat látogattuk meg, ami Szent László tiszteletére szentelt, a 19. században barokk stílusban épült templom. Az óriási templomban gyönyörű festmények és freskók találhatók. Ezután elindultunk a város sétálóutcáján, ahol nagyon szép épületeket láthattunk. Felkerestük a belvárosban a korábbi székesegyházként használt Szent László templomot a Kőrös partján.

Fáradtan érkeztünk vissza estére Nagykárolyba, ahol bekapcsolódtunk a Károlyi Kastélyban tartott városi ünnepségbe. Gyönyörűen berendezett lovagterme zsúfolásig megtelt az ünneplő közösséggel és az ide látogatókkal. Méltó megemlékezése volt ez a szabadságharc kitörése 164. évfordulójának.

A vasárnapot mindenki a vendéglátó családokkal töltötte. Délután felkerestük a nagykárolyi plébániák egyikét, hogy együtt imádkozzunk a nagyböjti áhítaton a Kalazanci iskola diákjaival és tanáraival.

Hétfőn végül elérkezett az ideje, hogy a tartalmas hétvége élményeivel és vendéglátóink úti csomagjaival felvértezve hazainduljunk.  Kora délután fáradtan, de sok szép emléket a szívünkben hordozva vetettük bele magunkat a pótlás, felkészülés, dolgozatok édes igájába.