Szeptemberben indult az az Erasmus plus KA2-es pályázatunk megvalósítása az Európai Unió támogatásával, amely keretében stratégiai együttműködés valósul meg a katalóniai Olot és a lengyelországi Elblag városának piarista iskolájával.
A projekt az interdiszciplináris, elsősorban a természettudományokra fókuszáló projektpedagógiai fejlesztéseket valósít meg közösen a három iskolában.
Ennek keretében az iskola három tagozatáról hat pedagógus, egy szülő és egy diák érkezett vasárnap Katalóniába, hogy a lengyel és katalán partnerrel közösen vegyünk részt szakmai képzésen. A képzés illeszkedik a pályázati programhoz: a katalán piarista iskolák SUMMEM projektjével ismerkedtek, hogy ehhez kapcsolódva dolgozzunk ki majd nemzetközi interdiszciplináris projektet a természettudományok területén. Tavasszal ehhez kapcsolódva lesz az Öveges Diáklaborban is képzés, amit Kecskeméten, az itteni tanárok szervezésében valósul meg.
A mostani képzésen hétfőn az oloti iskola diákjai az udvaron fogadó műsort adtak, majd az iskola Erasmus plus klubjának diákjai vezették körbe a résztvevőket az iskolában.
A képzés során az alábbiak valósultak meg:
Általános tájékoztatást hangzott el a projektről, hétfőn és kedden sok osztályban, évfolyamban tekinthettek bele a SUMMEM projekt működésébe. Jellemző, hogy az évfolyamonként két párhuzamos osztályt összenyitják, hogy együtt dolgozzanak, jellemzően kooperatív csoportmunkában. A diákok és pedagógusok készégesen mutatták be projektjeiket, meséltek a csoportmunka részleteiről, a közös internetes (Goolge) platformról, munkájuk értékeléséről. Hétfőn a városházán a település polgármesterével is találkozhattunk, aki az iskola egykori diákja.
Kedden délelőtt a kooperatív keretrendszerről tartott képzést a Vic-i egyetem munkatársa, aki régebb óta kíséri az iskola fejlesztéseit. A képzés nem annyira a kooperatív módszertant mutatta be, hisz ilyen képzések a legtöbb iskolában már zajlottak, hanem annak szisztematikus alkalmazási feltételeiről szólt, bevonva a csoportot a közös gondolkodásba.
Olot egy olyan természetvédelmi területen fekszik, ahol Európában talán legsűrűbben helyezkednek el vulkánok, egyre a diákok fel is vezették a csapatot.
Alkalom volt arra is, hogy a tavasszal esedékes diákcseréről is megtörténjenek az egyeztetések, bemutatkoztak többek között azok a diákok, akik két hónapra a hozzánk fognak jönni tanulni.
A szerdai program Barcelonában, a katalóniai rendtartomány központjában zajlott. A délelőtti képzésen a SUMMEM projektek tervezéséről szólt, gyakorlati példákkal, a résztvevők aktív munkájával. Délután a projektalapú tanulásról és az ehhez kapcsolódó vezetői szerepekről volt szó. Este maradt idő városnézésre is.
Csütörtökön zárult a képzés, ezen a napon az oloti iskola „motor csapatával” közösen kezdtük meg a közös projekt módszeres kidolgozását műhelymunkában. Délután a helyi szülői szervezet képviselőivel is találkozott Keléné Almási Mariann, a csoport szülő tagja. A beszélgetésen a SUMMEM projektről volt zömáben szó, ahogy a szülők látják.
A képzés sokkal többet adott, mint egy egyszerű pedagógus képzés, hisz egyrészt egy iskola mindennapi gyakorlatába illeszkedett és adott betekintést, másrészt valós tevékenység tervezését is magában foglalta, azaz illeszkedik a közös pályázati projekt megvalósításába is. Szintén nagy jelentőségű, hogy a pedagógusok képzésén szülő és diák is részt vett. Akár szimbolikus jelentése is van ennek, hogy a pedagógiai megújulás csak az érintettek aktív bevonásával lehetséges, de a gyakorlatban is az igazolódott, hogy a szülő és diák részvétele a közvetlen visszajelzésekkel, a közös gondolkodással sokat segít a valóság jobb megismerésében és a valósághoz jobban illeszkedő megoldások megtalálásában.
A csapat pénteken érkezik haza.