2010. 09. 15.

Az intézmények közötti horizontális tanulás elősegítése érdekében az alábbi "jó gyakorlatot" vettük át a szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnáziumból, biológia óra látogatása kapcsán.

Az óra célja különböző fajok genetikai információinak szabad felhasználású szoftverekkel történő összehasonlítása, az elemzés révén rokonsági kapcsolatok felderítése volt.

A munkához a tanár több oldalas kidolgozott angol nyelvű oktatási anyagot osztott ki fénymásolatban a diákoknak, az elemzéshez használt szoftvert pedig pen drive-on adta át telepítésre.

Első lépésként átismételték a rendszertan, genetika, sejttan gyakorlat során használt alapfogalmait, majd a tanár felvetette a gyakorlatban előkészített problémát: a kihalt mamut melyik ma élő elefántnak (indiai, afrikai) lehet közelebbi rokona.

A kérdés megválaszolásához közelebb vivő kutatási technológiák, vizsgálati eszközök és számítógépes programok közös átbeszélése-tanári ismertetése után a diákok megtanulták használni az óra elején telepített szoftvert. A tanár projektoros kivetítéssel támogatott irányítása alapján végül maguk válaszolhatták meg az óra elején feltett kérdést.

A tanórai munka során több kompetenciát is használtak-fejlesztettek: idegen nyelvi, informatikai, verbális eszköztárukat is használták, új kifejezéseket, eszközhasználatokat sajátítottak el.

Iskolánkban felhasználható gyakorlatnak bevesszük a fent látottakat: elsősorban érettségire készülő csoportok ill. 12-edik évfolyamban genetika tananyagok alapórai tanulása során.

Submitted by intra on