Szakmai látogatás Pamplonában
2024. 06. 20.

2024 májusában első alkalommal tettünk óvodai szakmai látogatást Spanyolországba, Pamplonába. Utunk során három Piarista intézményt látogattunk meg. Az első napot Tafallában töltöttük, a második napon pedig a pamplonai Calasanzban és La Compasionban voltunk. Óvodapedagógusként elsősorban szakmai tapasztalatszerzés céljából beszélgettünk az ottani kollegákkal. A nyelvi különbözőség nem okozott olyan problémát az óvodás korú gyermekeknek, amit ne tudtak volna megoldani. Boldogan jöttek oda hozzánk, bátran köszöntek nekünk, megöleltek bennünket. Mivel a gyermekek az angol nyelvtanulást már nagycsoportban elkezdik, ezért voltak olyan bátor gyermekek, akik kamatoztathatták nyelvi tudásukat beszélgetéseink során. Mind a spanyol, mind az angol nyelvoktatás interaktív módon valósul meg a Piarista intézményekben. Mi is részt vehettünk egy nyelvi órán, ahol a fonetikus betűtanulást sajátíthatták el a tavasz témakörében játékos formában a gyermekek. Az átgondoltan felépített foglalkozás során gyorsan elrepült az idő.

A pedagógiai megújulás megvalósulását láthattuk mindhárom intézmény szenzomotoros szobájában, ahol a nagycsoportos gyermekek hetente egy alkalommal az öt érzékszerv bevonásával konstruáló tevékenységen vehetnek részt. Az ötletes segédeszközök használatával kibontakoztathatják fantáziájukat, és gyakorolhatják a társaikkal való együttműködést is. Mivel ez a szoba minden projekttéma alkalmával megújul, ezért a kisgyermekek érdeklődése folyamatosan fenntartható és a mindennapi tanulás élménnyel teli számukra. Az óvodapedagógusok munkacsoportokat alkotva valósítják meg elképzeléseiket a szenzoros szobákban a múltunk-jelenünk-jövőnk témakörében. Ebben a teremben a nevelők az egészen apró gyermekeket is lenyűgözik ötleteikkel. A ’Nyitott szobák’ programra várják azokat a 0-3 éves gyermekeket és szüleiket, akik érdeklődnek a Piarista intézmény iránt. A foglalkozások alkalmával halk zeneszó mellett, bátran ismerkedhetnek különböző textúrájú anyagokkal, valamint kedvükre alkothatnak. Számunkra nemcsak ez a módszer hatott az újdonág erejével, hanem a Pszichomotoros Fejlesztő Szobában - Tornateremben látott pszichomotorikus tevékenység is. A mozgás foglalkozás alkalmával a gyermekek meghatározott mozdulatsorral kezdik a mindennapjaikat, amit szeptember óta folyamatosan ismételnek. A gimnasztikai rész után az óvónő felépít egy hosszú falat különböző alakú-és nagyságú szivacsból, amit a kisgyermekek bátorságukhoz mérten leborítanak. Az óvodapedagógusoknak lehetőségük nyílik megfigyelni a gyermekek türelmét, félelemérzetét, bátorságát, a másokkal való bánásmódjukat is. Ezekből a formákból kedvükre építhetnek akadálypályát, épületet vagy kuckót.

Ottlétünk alatt megtapasztalhattuk, hogy Spanyolországban nagy hangsúlyt fektetnek a más nemzetiségűek integrálására mind a társadalomba, mind az oktatásba. A városlátogatás alkalmával a Calasanz intézmény igazgatója büszkén mutatta azt a három épületet, ahol tevőlegesen segítik a leghátrányosabb helyzetben élő családokat. Saját bevallásuk szerint az „ITAKA Escolapios hálózatnak az az álma, hogy – a legszegényebbek - eljussanak Ithakába, arra a szigetre, ami egyetlen térképen sem szerepel, de mégis minden navigátort elkalauzol”. Napjainkban a Spanyol Piarista Keresztény Közösség evangelizációs, oktatási és társadalmi munkájával sokat tesz a hátrányos helyzetben élő családokért, s ezt intézménylátogatásunk során is megtapasztaltunk.

Az üvegajtós termeken keresztül bepillanthattunk olyan tantermekbe, ahol külön foglalkoznak a migrációs gyermekek felzárkóztatásával. Találkoztunk olyan kisgyermekekkel, akik a háború miatt alig pár hete kerültek a pamplonai intézménybe. Megrendítő volt látni, hogy társaik minden nehézség ellenére milyen nagy szeretettel vették körül őket.

A nevelők, oktatók példát adnak a diákoknak az elfogadás és befogadás területén is, segítik és tanítják, hogyan kezeljék a felmerülő konfliktusokat. Az utunkat megelőző közös online konferencia alkalmával, valamint az ottlétünk alatt, ebből az önzetlen szeretetből vezérelt kommunikációban volt részünk. A Spanyol kollegák elhívásuk iránti hűsége, kitartása, a gyermekek egészséges fejlődésének előtérbe helyezése, valamint könnyedsége lelkesítő volt számunkra. Az ottani óvodapedagógusok, koordinátorok, igazgatók személyében olyan navigátorokat ismertünk meg, akik példát adnak számunkra, hogy merre menjen a hajónk Ithaka felé.

Kovácsné Huszty Anna óvodapedagógus

Szabó Krisztina óvodavezető

/sites/default/files/styles/tartalom_kep/public/2024-06/IMG_20240514_092516.jpg?h=a02de9f4&itok=nYlMK_sp
Submitted by szabo.krisztina on