2021. 04. 30.

 

Négy éve csatlakoztunk először a pontvelem.hu országos Fenntarthatósági Témahét programjaihoz. Azóta minden évben egyre több területen kapcsolódunk a rendezvényekhez azzal a céllal, hogy a Föld védelme érdekében segítsük tanítványaink szemléletformálódását. 

Idén 2021. április 19-23. között az 5. évfolyamon a műanyagok megismerésére és újrahasznosítására került sor technikaóra keretében.  Természetismeret-órán a helyi termék és a méltányos kereskedelem fogalmát ismerték meg tanulóink, és ennek jegyében helyi termékekből állíthattak össze reggelit.  Csatlakozhattak egy digitális nyomozáshoz, a Föld napi játékos feladatokhoz, szabadulószobás játékhoz, magyarból pedig a környezetvédő mosási szokásokkal kapcsolatos szövegértési feladatsort kaptak.

A 7. évfolyamon is műanyagok újrafelhasználásával készítettek perselyeket a diákok technikaórán. Sipos Ferenc biológus, a Kiskunsági Nemzeti Park munkatársa, a 7.a osztály egyik diákjának édesapja online órát tartott az osztálynak Magyar erdők és a fenntarthatóság címmel. A tesztjátékkal izgalmassá tett előadás során hazai erdőinkben megfigyelhető jelenségeket ismertek meg diákjaink, és érdekes információkkal gazdagodtak az erdők élővilágáról.  Kémiaórákon a telefonok újrahasznosításának fontosságára derült fény: 1000 telefon feldolgozása során több százezer forint értékű fémet nyerhetünk vissza, amit újra beépíthetünk más eszközökbe. Hetedikeseink közül néhányan egy Jane Godall kutató, természetvédő aktivista munkásságával foglalkozó szöveg feldolgozásához találtak ki feladatokat, s az ezekből készült feladatsort kapták meg osztálytársaik magyarból, szövegértési feladatként. (Godall nevéhez fűződik a  Roots&Shoots természet- és környezetvédelmi hálózat megalakulása, melynek önkéntes tagjai, fiatalok és idősebbek is segítették, támogatták a témahét eseményeinek megvalósulását.)

Nyolcadikosainkkal egy online foglalkozáshoz is csatlakoztunk: a Budapesti Metropolitan Egyetem divatmenedzser hallgatóinak a „fast fashion”  kontra  „slow fashion” bírósági tárgyalótermi összecsapásához. Az előadást meghallgatva kis videókat, ppt-ket készítettek diákjaink a fenntartható divat népszerűsítésére. Fizikaórán a fenntartható háztartás kapcsán az energiatakarékosság és az élelmiszerpazarlás témájával foglalkoztak, továbbá megismerkedtek az ökológiai lábnyom fogalmával, valamint a fenntarthatóságért tett erőfeszítések egyik mottójával: „A Földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön.” Otthoni feladatként mindenki kiszámolhatta saját háztartása ökológiai lábnyomát is. Földrajzórákon földrajzos szemüvegen át vizsgálták a gyerekek az életmódváltás, szemléletváltás jelentőségét.

A sport és a mozgás sem maradt ki a tevékenységek közül. Futás és kerékpározás app segítségével osztály feliratokat készítettek diákjaink.

A tanórák során a 2021. évi fenntarthatósági témahét idetartozó tematikus  projektterveit és óravázlatait is használtuk.

Az elmúlt négy év alatt sokat változott a gyerekek szemlélete a Föld védelme tekintetében. Sokan már apró, de konkrét tettekkel is bizonyítják ezt! Reméljük, hogy ez a pozitív tendencia a mostani programok nyomán tovább folytatódik.

Köszönet minden kollégának az aktív részvételért!

Természettudományos Munkaközösség

Submitted by balind.aniko on