Júliusban az Erasmus+ program keretében kéthetes továbbképzésen vehettem részt a firenzei Europass Teacher Academy szervezésében.
Az első hét intenzív angol nyelvi képzésén elsősorban az idegen nyelvi kommunikációs készségek fejlesztésén volt a hangsúly. A nemzetközi csoport tagjai sokfelől, sokféle szintű tudással és egymás számára szokatlan kiejtéssel, szókinccsel érkeztek, de a kezdeti nehézségek után már remek csapatként dolgoztunk együtt. Nagyon sokféle szituáció, téma, feladattípus segítségével tudtuk feleleveníteni, aktiválni nyelvtudásunkat, miközben megismertük egymás munkáját, kultúráját és nem utolsó sorban Firenze kulturális, művészeti és gasztronómiai értékeit.
A második hét új csoportot és új képzést hozott, a Classroom management témakörében. Érdekes volt felfedezni, hogy bár az egyes országok oktatási rendszere nagyon különböző lehet, motiváció, munkaszervezés vagy éppen értékelés terén a pedagógusok ugyanazokkal a kihívásokkal néznek szembe. Az ezekre adható lehetséges válaszok keresése közben ismerkedtünk a csoportmunka és együttműködés lehetőségeivel, a fordított osztályterem módszerével, a feladatalapú- a problémaalapú- az érdeklődés alapú- és a projektalapú tanulással, továbbá motivációs és értékelési technikákkal.
Bár a képzések komoly munkát jelentettek, bőven maradt idő Firenze megismerésére is. Magyartanárként különleges élményt jelentett számomra olyan helyszínek meglátogatása, ahol Petrarca, Boccaccio vagy éppen Dante élte hétköznapjait. Sőt, az is kiderült, hogy a szemfüles sétáló Firenzében nem egy piarista vonatkozású helyszínre is bukkanhat!
Szakál Ferenc Pál