2021. március 8-án zajlott a németországi diáklaborok szövetségének, a Lernort Labor szervezetnek 16. éves (LeLa) konferenciája. Az eredetileg jelenlétire tervezett három napos találkozás helyett a járvány miatt most online, a meetanyway platformon zajlott az esemény.
A bevezetőben áttekintették a diáklaborok helyzetét: a bezárások miatt a laborok jelenleg üresek. Viszont sok kreativitás és rugalmasság van bennük. Sok labor kínál mobil csomagokat, kísérletek kiszállítását, videokonferencia-formátumot, virtuális labort. Egy felmérés szerint a diáklaborok 28%-a kínál online kurzusokat, további laborok adnak más online segítséget, csak 29% nem folytat online labormunkát. A digitális kínálat a laborok 92%-ában kifejezetten a járványhelyzetre való reakcióként jött létre, 8%-uk korábban is kínált ilyet. Az online kurzusok fogadtatása 60%-ban nagyon jó vagy jó.
A második alkalommal adományozott LeLa-díjakat ezúttal online adták át, így mutatkoztak be a díjazottak, mutatták be munkájukat.
A négy kategória:
- Az év kísérlete
- Az év digitális laborja
- Tanárok MTMI képzése
- Az év diákprojektje
A nyertes projektek méltatást is kaptak.
- A díjazott kísérletek közt volt az üvegházhatás vizsgálata pH vizsgálattal, víztisztítással kapcsolatos kísérletek és szupravezetés is.
- A digitális laborok közt Mars-kutatás témájú robotika projekt, és online projektek voltak.
- A tanárok képzésénél matematika és szimuláció, szakmaválasztást segítő képzések voltak.
- A díjazott diákprojektek közt volt mobil ultrahangos távolságszenzor vizsgálat csoportosulások távolságtartására vonatkozóan, és az MRT új kontrasztanyagával kapcsolatos vizsgálat.
A nap központi témája az volt, hogy mennyire egyetemi tanulmányokra orientálódnak a diáklaborok, különös tekintettel arra, hogy sokan hagyják félbe MTMI tanulmányaikat az egyetemeken. Hogyan tudnak ennek kapcsán segítséget adni, felkészíteni a diáklaborok? Fontos a tanárok támogatása, a hatékonyabb pályaorientáció, az iskolák, diáklaborok és a felsőoktatás jobb együttműködése.
Bemutatták a Rock your life programot, ami a pályaorientációt segíti. A cél: olyan társadalom, ahol mentorálás segítségével mindenki felfedezheti a benne rejlő potenciálokat. Szociális mobilitás, egyenlő hozzáférés a képzéshez és lehetőségekhez, születési körülményektől függetlenül. 2009 óta Német, holland, svájci, spanyol partnerek kapcsolódtak be. A hálózat 8500 diákot fog össze, 11ezer egyetemista mentorált már legalább 1 éven át. Jellemzően hátrányos helyzetű diákokat mentorálnak 1-2 évvel az iskola befejezése előtt. Az egyetemisták mindenféle szakirányú mentor-kiképzést kapnak. Bevonják a vállalkozásokat, cégeket is. Betekintést kapnak a diákok a különböző szakmákba és a becsatlakozás lehetőségeiről. Eredmények: a hátrányok csökkentek, a munkaerőpiaci kilátások javultak, jegyek jelentősen javultak, a jövőre nyitottság, bizalom magában és másokban javult. Megéri: 1euró befektetés a társadalomnak 31 eurót hoz.
A pályaorientáció témájában pódiumbeszélgetés is zajlott.
Mit jelent a jó pályaorientáció? Hogyan lehet az egyéneket és hátrányos csoportokat elérni? Türelem kell, a gyereket támogatni, hogy kipróbáljon majd elvessen dolgokat. Mentorálás szükséges. Azonos korú gyerekek is különböző szinteken vannak. Egyéni igényekre kell figyelni.
Nem csak iskola dolga. Mi okoz a gyereknek örömet, amivel szívesen foglalkozna? De minden gyorsan változik, technológia, ipar, ezért nem könnyű választani, meghatározni. Szülők is fontosak, hogy a diákok képet kapjanak arról, milyen tantárgyat hol használhatnak. A sokszínűséget kell megmutatni. Fontosak a tanórán kívüli tevékenységek.... Például a "Lola" program a lányokat célozza. Az anyákat célozza. Meggyőzni őket, hogy a lányuk baj nélkül tud teljesíteni. Olyanok segítségével, akik már pozitív tapasztalatot szereztek. Nemi egyenlőtlenségek ellen dolgoznak... Kérdés az is, melyik szakmának milyen imidzse van? Mi tart vissza tőle? A rossz kép is hátrányos lehet... A laborok predesztináltak arra, hogy részt vegyenek a pályaválasztásban: a tevékenykedtetés által, megtapasztaltatják,hogy hogyan érzik benne magukat a diákok... Kapcsolódni a helyi vállalkozások képzési központjaihoz... A pályaválasztás nem pontszerű döntés, hanem egy folyamat, később is változhat. Kik állnak mellettem a döntési folyamatban? Kapcsolat és együttműködés. A fiataloknak maguknak végig reflektálniuk kell a folyamatra. De szükségük van a támogatásra a reflexiós folyamat során. A támogatók pedig barátságosak, támogatók legyenek.
A pódiumbeszélgetés után szekciók zajlottak. Témák voltak a diáklaborok lehetőségei a páylaorientációban, bemutattak konkrét projekteket diáklaborok például kriminalisztika, informatika terén.
A konferencia platformja is érdekes lehetősgéeket biztosított. A poszter szekció is online valósult meg például, a posztereket online meg lehetett tekinteni, letölteni, és kis szekciószobákban lehetett az alkotókkal beszélgetni, kérdezni tőlük. A szünetekben lehetőség volt ismerkedésre is, például ún. "speed dating" formájában, ahol belépve a platform véletlenszerűen találkztatott résztvevőket pár percre, hogy ismerkedjenek, kicseréljenek tapasztalatokat. Talán sikerült is egy bielefeldi laborvezetővel együttműködési lehetőséget találni, ez majd kiderül.
Mikulás Domonkos, Mikulásné Ferencz Zsuzsanna