2013. 02. 08.

Kedves Szülők!

Boldog új évet kívánok mindannyiuknak!

 

Egy kis visszatekintés:

December 5-én este a Mikulás érkezését megelőzően – aki Nagy Attila igazgató úr személyében jött el hozzánk – a kollégium udvarán elrejtett szaloncukrok keresgélése hozta lázba a fiatalokat. Később a Mikulás bácsinak apró produkciókkal (verssel, énekkel) kedveskedtek a lányok, a fiúk pedig kisebb feladatok elvégzésével bizonyították, hogy megérdemlik a szófogadó, jó gyerekeknek járó jutalmat.

Karácsonykor Oscar Wilde: A Boldog Herceg című novellájának meghallgatását közös ünnepi vacsora követte, majd a lányoknál egymás megajándékozása, a fiúknál egy kis forró csokoládé mellett folytatott beszélgetés következett. Az idei kollégiumi karácsony is valószínűleg maradandó, szép emlék lesz mindannyiunk számára.

Lassan túllépünk az iskolaév felén, és mint ahogy az ifjú házasok, mi is egyre inkább összecsiszolódunk – így az iskolaegyesítés után. Sok izgalmas kollégiumi program, sok szép élmény van már mögöttünk, és a hátralévő bő öt hónap is tartogat a számunkra fontos és értékes pillanatokat. Tudjuk: a tanulás az első, de emellett nagyon fontosnak tartjuk a közösségben megélt élményeket, mert ezek különösen nagy szerepet kapnak a jellem, a személyiség formálódásában.

 

A második félévben a kikapcsolódást, igényes szórakozást, és a közösség építését szolgáló programok (humorest, zenés teaház, népzenei koncert, küzdősport (baranta) bemutató, közösségi hétvége, kerti party) mellett havonta kollégiumi szentmisén, a nagyböjtben keresztúton, számtalan beszélgetésen, kollégiumi foglalkozáson veszünk majd részt.

 

De térjünk vissza a jelenhez:

Szeptemberben és októberben a leánykollégium melegvíz-ellátása okozott komoly gondot, a tél beálltával pedig a kollégium épületének fűtése. Bár az épület nem túl régi, a beépített anyagok minősége, és a fűtésrendszer, illetve a nyílászárók állapota indokolja a problémát. Az épületben található hőfokszabályzók (termosztátok) funkciója az lenne, hogy egyenletes hőmérsékletet biztosítsanak mindenütt, de sajnos a radiátorok teljesítménye nem szabályozható szobánként, az egyes szobák adottságai pedig jelentősen különböznek. Végső megoldást a  Jókai utcai kollégiumépület átalakítása jelent majd, ami után az egész kollégium egy épületben, az iskola mellett kap helyet. Reményeink szerint erre az átalakításra hamarosan sor kerül, addig is mindent elkövetünk, hogy elfogadható hőmérsékletet tudjunk teremteni a lányok számára.

Minden szobában elhelyeztünk egy-egy hőmérőt, hogy a termosztátok állásától függetlenül lássuk a tényleges hőmérsékletet, a leghidegebb szobákban pedig  a nyílászárók szigetelésén próbálunk segíteni.

 

Szomorú kísérőjelensége a félévnek, hogy három diákunk is elhagyta a kollégium kötelékét. Az indok mindhárom esetben a gyenge tanulmányi eredmény volt. Mi azzal szoktuk biztatni a gyengén teljesítőket, hogy ha sikerült bejutniuk a gimnáziumba, egészen biztosan birtokában vannak annak a tudásnak és azoknak a képességeknek, amelyek az eredményes munkához szükségesek. Szomorúan tapasztaljuk viszont azt a tényt, hogy a legtöbb diák nem vesz tudomást arról, hogy ebben a középiskolában keményen és folyamatosan kell küzdeni a jó eredményért, és hogy az általános iskolában bevált tanulási módszerek itt már nem működőképesek. Tanulásmódszertannal kapcsolatos tanácsainkat a diákok csak ritkán fogadják meg, segítségkérés helyett pedig gyakran a „majd lesz valahogy” szemlélet uralkodik. Segítségül álljon itt néhány gondolat, hátha Önökkel együtt eredményesebben dolgozhatunk a gyerekek sikeréért:

Ha eredményesen akarsz tanulni…

 

  • A napi felkészülés előtt szerezd be a hiányzó információkat (pontatlanul felírt, vagy fel nem írt házi feladat).
  • Készítsd elő azokat az eszközöket, könyveket, atlaszokat, amelyekre a munkád során szükséged lesz.
  • Készíts listát az előtted álló feladatokról.
  • Rangsorold a feladatokat fontosság, és sürgősség szerint.
  • Tervezd meg, melyik tantárgyat melyik után fogod tanulni.
  • Hasonló jellegű tárgyakat ne tanulj egymás után (tovább friss marad az elme, ha változatos feladatokkal kell megküzdenie).
  • Próbálj az egyes feladatokhoz időtartamot kapcsolni, ha lehetséges, próbáld betartani a tervezett időtartamokat (tapasztalatból lehet tudni, kinek, mire mennyi idő kell).
  • Ha valami nagyon nem megy, mert nem érted, feleslegesen ne ülj felette órákat, végezd el azt, amire egyedül is képes vagy, aztán kérj segítséget.
  • A tanulás során emeld ki a megtanulandó anyagból a kulcsfontosságú szavakat, évszámokat, eseményeket.
  • Készíts vázlatot.
  • Előbb a vázlatot tanuld meg.
  • Előbb a vázlat alapján, majd anélkül próbáld magadnak felmondani a megtanult anyagot.
  • Ha szükséges, keress valakit, akinek felmondhatod a leckét. Ha erre nincs lehetőséged, próbáld hangosan felmondani magadnak.

 

(Megjegyzés: hangos, önálló, vagy társas tanulásra minden diáknak adunk lehetőséget – a ténylegesen szükséges mértékben, ha meg lehet bízni abban, hogy az egyedül töltött idő valóban tanulásra fordítódik.)

 

  • Reggel az ébresztő, és az iskolába indulás között legalább fél óra (szükség esetén akár egy óra) áll rendelkezésedre, hogy átfusd az előző délutáni vázlatokat, újra megnézd az évszámokat, átismételd a tanult szavakat.
  • Érdemes beszélgetni a gyerekekkel a hosszú távú tervezésről, és arról, hogy a majdani vágyott eredményért kitartóan kell küzdeni. A kollégium igyekszik biztosítani az eredményhez szükséges feltételeket, de a sikerhez szükséges döntéseket kinek-kinek magának kell meghoznia. 
Következő találkozásunkig is sok sikert kívánok Önöknek a mindennapi munkában és örömöt a családi életben!
Tisztelettel:
Ábel István, kollégiumvezető 

 

Submitted by abel.istvan on