2013. 11. 05.

 

Kedves Szülők, szeretettel köszöntöm Önöket!

Eltelt az első hónap, és a ráhangolódás hetei után lassan beindul a kollégiumi élet. A ráhangolódás persze nem azt jelenti, hogy nem történt semmi a beköltözés óta, de a nyári szünet szabadsága után szükség van egy kis időre, míg újra megszokjuk a kötöttségeket, belerázódunk a munkába.

Az első héten kevesebb stúdiumot szoktunk tartani, az első hónap során indulnak be az iskolával kapcsolatos délutáni elfoglaltságok, és október elején szoktuk elkezdeni a kollégiumi foglalkozásokat.

Először néhány szóban ezekről a foglalkozásokról szeretnék tájékoztatást adni.

A kollégiumokat törvény kötelezi arra, hogy a felkészülési időn kívül (napi három stúdium) hetente kétszer egy órában foglalkozásokat tartsanak a diákoknak. Az egyik óra úgynevezett „kötelezően választható foglalkozás". Ezt azt jelenti, hogy az iskola és a kollégium által biztosított szakkörökből, edzésekből, énekkarból, ifjúsági hittanból, minden diáknak választania kell egyet. (A törvényalkotó szándéka valószínűleg az volt, hogy mindenki a szabadidejéből legalább egy órát tartalmas, értelmes kikapcsolódással töltsön.) Ha valaki az iskola kötelékén kívül talál magának ide betudható elfoglaltságot, természetesen azt is el szoktuk fogadni. A másik „egy óra" meghatározott témakörökkel kapcsolatos beszélgetésekkel, illetve a közös kollégiumi életünk megszervezésével telik. Bár a törvény konkrétan meghatározza azt a 12 témakört*, amit a tanév során érintenünk kell, fontosabbnak tartjuk azt, hogy a foglalkozásokon a diákok az önálló véleményalkotást, a gondolataik megfogalmazását, és a türelmet, egymás véleményének meghallgatását gyakorolják.

A törvényi előírások mellett a foglalkozások tekintetében vannak pályázati kötelezettségeink is. Az „Innovatív piarista iskolák - TÁMOP 3.1.4.-12/2" című pályázat keretein belül baleset-, és bűnmegelőzéssel kapcsolatos előadást, drogprevenciós és informatikai előadást hallgatunk majd, egészségnapokat és nyelvi vetélkedőt rendezünk, hagyományőrző bemutatón, küzdősport bemutatókon, elsősegélynyújtással kapcsolatos tanfolyamon, konfliktus-, és agressziókezelési tréningen veszünk részt.  

Bár mindegyik téma fontos, és némelyik - tartalmánál fogva - szinte minden kollégistának hasznos lenne, a rendelkezésre álló idő rövidsége miatt a legtöbb foglalkozáson csak a diákok egy része vesz majd részt (ha csak lehetséges, igyekszünk a kollégiumi életet úgy szervezni, hogy hetente egy diákra csak egy kötelező foglalkozás jusson).

Reméljük, hogy a pályázattal kapcsolatban szerzett tapasztalatainkat a későbbiekben is hasznosítani tudjuk majd a gyerekek javára.

Hírlevelünk másik témája az Önökkel, szülőkkel való kapcsolattartásról szól. Tavaly egy átfogó szakmai ellenőrzés keretében sokukat megkértük, hogy egy elégedettségi kérdőív kitöltésével segítsék a kollégiumban végzett munkát. A válaszaik sok hasznos információval szolgáltak számunkra, amire a tanév folyamán még többször visszatérünk majd, most csak a kérdőív egy pontjára szeretnék kitérni.

Ahogy bennünk, nevelőkben, - a kérdőív alapján - Önökben is megfogalmazódott az a tapasztalat, hogy a kollégium és a szülői közösség kapcsolata igen gyenge. A fogadóórák alkalmával - érthető módon - mindenki elsősorban a szaktanárokat keresi fel, legtöbbször a kollégiumra már nem marad idő. A szeptemberi szülői értekezlet az elmúlt években a tanévnyitó napján volt, és mire a családok túljutottak minden más aznapi kötelezettségükön, már csak a legelszántabbaknak maradt erejük arra, hogy a kollégiumi szülői értekezletet is végigüljék. Ezért úgy döntöttünk, hogy a kapcsolattartásra egy teljesen új formát választunk.

Mivel száz család elfoglaltságait, szabad idejét igen nehéz összehangolni, arra jutottunk, hogy a szülői találkozókat - a tanév során két alkalommal - csoportonként szervezzük meg (az időpontokat a csoportvezetők egyeztetik Önökkel). Néhány szülő konkrét javaslatából kiindulva ezeket a találkozókat vasárnapi napokon tartjuk majd, a diákok kollégiumba való visszaérkezéséhez kapcsolva.

Azt gondolom, hogy ésszerűnek és elfogadhatónak mondható az a javaslat, hogy évente két alaklommal személyesen hozzák vissza gyermekeiket a kollégiumba. Így - miután átadták őket a fogadó nevelőknek - személyesen találkozhatnak egymással, a csoportvezetővel és a kollégium vezetőjével, hogy feltehessék kérdéseiket, megbeszélhessük mindazt, amit közös feladatunkkal, a gyerekek nevelésével kapcsolatban megbeszélni szeretnénk.

Természetesen telefonon, e-mailben, alkalmilag személyesen, vagy az iskolai fogadóórákhoz kapcsolódóan továbbra is kereshetnek bennünket, minden érdeklődést nagy örömmel fogadunk.

Végezetül azoknak, akik még nem látták, szeretettel ajánlom a figyelmébe az iskolai honlapon található fényképeket, melyeket a kollégiumi kirándulásokon készítettünk.

Ábel István, kollégiumvezető

kollegium@kecskemet.piar.hu

30/8249012

 

*tanulásmódszertan, erkölcsi nevelés, nemzeti öntudatra, demokráciára, családi életre, testi és lelki egészségre, önismeretre, felelősségvállalásra, önkéntességre, környzet-, és médiatudatosságra nevelés, gazdasági nevelés és pályaorientáció

Submitted by abel.istvan on