2008. 11. 05.

KÁRPÁTALJÁN JÁRTUNK...

Iskolánknak már két éve testvériskolája a munkácsi II. Rákóczi Ferenc Középiskola. 2006-ban egy osztálynyi piarista diák járt kint először Munkácson Weninger Endréné Erzsike néni szervezésében, majd egy húsztagú diákküldöttség érkezett tavaly iskolánkba két tanárnő kíséretében.

Ebben az évben a Piarista Schola Mónika néni vezetésével, hangszeren játszó diákok, valamint a Pietas gitáregyüttes látogatott el Kárpátaljára, hogy jótékonysági koncerteket adjon, és azok bevételével segítse a munkácsi testvériskolát és testvérvárosunkat, Beregszászt.

Csodálatos öt napot töltöttünk a határon túli magyarok körében 2008. október 9-13-ig. Az első nap utazással telt el, az este pedig jó hangulatú próbával. A második napon a Vereckei-hágóhoz „zarándokoltunk el", ahol megkoszorúztuk a honfoglalási emlékművet. Felemelő érzés volt ott járni, ahol honfoglaló őseink léptek jövendő szép országunk területére.

Másnap délelőtt Ungvárra buszoztunk, ahol megnéztük a várat és a skanzent. Délután Beregszászra utaztunk, ahol izgatottan készülődtünk az esti koncertre. Előtte megtekintettük a beregszászi múzeumot, ahol lebilincselő tárlatvezetésben volt részünk. Ezután kórusunk a 17.00 órakor kezdődő szentmisén énekelt, a szentmisét delegációnk vezetője, Szabó István piarista atya celebrálta. Majd következett a jótékonysági koncertünk a Szent Kereszt katolikus templomban.

A szép gyermekhangokat hangszeres zene is kísérte, illetve önálló hangszeres művek is megszólaltak orgonán, furulyán, trombitán, hegedűn és gitáron. Elhangzott még Reményik Sándor: Az ige c. verse Farkas József 12.a osztályos diák tolmácsolásában. Amikor a Honfoglalás c. film betétdalát játszottuk és énekeltük el, sokan könnyeztek, majd felállva tapsoltak. Csodálatos érzés volt, hogy örömet szerezhettünk az ottani magyaroknak. A koncerten jelen volt Bácskai József beregszászi főkonzul és családja,valamint munkatársai. A főkonzul úr köszöntő beszédet is mondott, majd részt vett a koncert utáni fogadáson is.

Hazaérkezésünk után köszönő levelében méltatta a koncert jelentőségét:

„A Beregszászi Konzulátus munkatársai köszönettel vették Bohán atya (beregszászi plébános, volt piarista diák) szíves meghívását a 2008. október 11.-i , a Beregszászi Katolikus Templomban a kecskeméti Piarista Általános Iskola és Gimnázium énekkara által tartandó jótékonysági koncertjére, és azon a magyar konzulátus képviselői mély meghatottsággal vettek részt. Ezúton fejezzük ki hálás köszönetünket önzetlen fáradozásukért, amelyet a beregszászi római katolikus egyházközösségért, a kárpátaljai magyarságért, a magyar és az európai kulturális értékek terjesztéséért tettek. Őszintén remélem és bízom benne, hogy a Konzulátusunk a jövőben is találkozhat Önökkel kárpátaljai konzuli kerületünkben és segítheti állhatatos, nagyra értékelt és felbecsülhetetlen értékű munkájukat."

Vasárnap délelőtt kórusunk énekelt a diákmisén a munkácsi katolikus székesegyházban. A szentmisét ismét Szabó István piarista atya celebrálta. Utána városnézés és a vár megtekintése következett, ami szintén nagy élmény volt. Popovics Béla, a Kárpátaljai Magyar Cserkészszövetség elnöke mutatott meg nekünk mindent.

Délután 17.00 órakor kezdődött a Szent Márton katolikus székesegyházban a jótékonysági koncertünk, ami szintén nagyon jól sikerült. A koncert első részében a testvériskolánk kórusa is fellépett. Mayer Antal katolikus püspök úr köszöntött bennünket. A koncert után fehér asztal mellett beszélgettünk a város magyar származású polgármesterével, a katolikus és a református püspök úrral, valamint a város zenei életének képviselőivel és a testvériskolánk tanáraival. Szép este volt. Kedves gesztusként a polgármester úr másnap reggelre meghívott bennünket a városházára, ahol a díszteremben fogadott bennünket.