2020. 10. 15.

Erasmus+ nap az iskolában

Országszerte október 15-17-ig zajlanak az Erasmus+ napok. Az Erasmus+ az Európai Unió oktatási és ifjúsági szektort segítő programja. Iskolánk az elmúlt 7 éves uniós ciklusban hét projektre kapott támogatást, amelyeken diákok és pedagógusok vettek részt nemzetközi programokon, erősítették az együttműködést különböző projektekben külföldi iskolákkal.

Október 15-én az elmúlt tanévben nemzetközi cserékben részt vevő diákjaink tartottak bemutatót társaiknak és tanáraiknak.

A járványügyi helyzet miatt az osztályok a tantermekből követték videokonferencián a prezentációkat, kérdéseket előzetesen és a prezentációk közben egy online felületen tehették fel telefonjaikkal. A prezentációk után a beszélgetést Bujdosó Doroti, a Diákönkormányzat elnöke moderálta a diáktársak kérdései alapján.

Négy programról tartottak előadást a diákok.

Aszódi Míra és Kernya Bálint Lengyelországban, az északi Elbląg város piarista iskolájában töltöttek közel két hónapot. Sok nonformális programba is bekapcsolódtak, jártak osztálykiránduláson Varsóban, de a környéket, és Krakkót is meglátogatták. Lengyelt leginkább órán tanultak, mert egyébként a kommunikáció nyelve angol volt. Közeli kapcsolatba kerültek az ugyanakkor ott tartózkodó katalóniai diákokkal is, így kicsit spanyolul és katalánul is tanulhattak. A járvány miatt hirtelen kellett megszakítaniuk a programot, amit nehéz lélekkel tettek meg.

Jankulár András tavaly ősszel egy hetet töltött tanáraival közösen egy katalóniai pedagógusképzésen szintén a „Transformation through science” - Erasmus plus - Iskolai, óvodai partnerségek pályázatuk keretében. Az Olot-i partneriskolánkban a SUMMEM nevű interdiszciplináris projektoktatási rendszerről szólt a képzés. András nagyon hasznosnak találta, hogy diákként ő is bekapcsolódott, hisz így a tanárok közvetlen visszajelzést kaptak arról, ahogy őt diákként érinti a program.

Mikulás Viola és Szeghő Balázs ugyanebben az Olot-i piarista iskolában töltöttek hat hetet ugyanakkor, mint társaik Lengyelországban. Ők is családoknál kaptak helyet, és már első este bekapcsolódtak egy önkéntes tevékenységbe a helyi kórházban. A családoknál és külön délutáni órán is tanulták a katalán nyelvet, emellett az angolt is rendszeresen használták. Matematikát például katalán nyelvű videók segítségével tanultak, a labor órákon viszont leginkább angolul beszéltek. Kirándultak is nem csak a családokkal és az iskolával, hanem az ottani cserkészcsapattal is.

Telek Ágoston nem az Erasmus program keretében, hanem az iskola több évtizedes partnerkapcsolatán keresztül tölthetett egy évet Salzburgban iskolában. A humán osztályban tanult, ahol sok nyelvet lehetett tanulni például. Neki főleg a német nyelvtudása fejlődött. Az iskola kis családias kollégiumában volt a szállása, a tanulás mellett sportolni is volt lehetősége, snowboardozni is megtanult.

Mindannyian kiemelték, hogy ezek az utak a nyelvi fejlődés mellett az önállóságban, problémamegoldó készségben is nagyon fejlesztették őket. Érdekes kulturális tapasztalatokra is szert tettek, és úgy érzik, személyiségük is sokat fejlődött.

A délelőtti előadások a diákoknak szóltak, délután külön a tanároknak is előadták a diákok. Itt a tanárok már részben otthonról tudtak bekapcsolódni az eseménybe.

Iskolánk hagyományosan aktív a nemzetközi kapcsolatokban, az Erasmus projektekben, idén két projekt is fut. A hagyományos diákcserék fokozatosan átalakultak az iskola fejlesztését támogató projektekké és a diákcserék egyre jobban integrálódnak a tanulási folyamatokba a kulturális cseréken, turista jellegű utakon túl is. Nem csak küldünk diákokat, hisz amíg diákjaink távol voltak, két-két katalán és lengyel diákot fogadott iskolánk.

Az Erasmus nap célja volt az is, hogy mind a diákokat, mind a pedagógusokat nyitottabbá tegye a nemzetközi projektekbe való bekapcsolódásba, motiválja őket a nyelvtanulásban, nemzetközi együttműködésekben. Az iskola szándéka a hasonló diákcserék folytatása.

Submitted by mikulas.domonkos on