Az idei tanév Digitális Témahetén a 2. b osztályban – csatlakozva az alsó tagozaton zajló Tavasz projekthez –10 órában fejlesztettük a gyerekek digitális kompetenciáját.
Elsőként a Madarak témakörrel foglalkoztunk, ezen belül is a fecskék életét, tulajdonságaikat tanulmányoztuk. A projekt alapjául egy fecskékről szóló weboldal http://www.csipogo.hu/ szolgált, amit a gyerekek a 3DPageFlip programmal készült digitális könyvben kaptak meg feldolgozásra. Az új ismeretek rendszerezéséhez először gondolattérképeket készítettünk - hagyományos módon - papíralapon, majd a Word Clouds alkalmazással szófelhőket alkottunk, összegezve az új ismereteket. A gyerekek tudását a témában a Kahoot! feladatsorával ellenőriztük. Nagy sikere volt a gif GIF Maker és az animáció készítő PicsArt Animator alkalmazásoknak a gyerekek körében. A Madarak téma lezárásaként a Quiver Vision alkalmazás segítségével tapasztalhatták meg a 3D technológia alapjait.
A mindennapi életünkben rengeteg algoritmust használunk, ezek fejlesztése kisgyermekkorban elengedhetetlen. Az alsó tagozatos matematika oktatás során a gyerekek kész algoritmusokat kapnak, melyeket megtanítunk, gyakoroltatunk és alkalmaztatunk velük, ezek felhasználásával oldanak meg matematikai problémákat. A tervszerű gondolkodás fejlesztésére kiváló lehetőség a játékba ágyazott programozás, kódolás. A feladathoz a Lightbot: Code Hour applikációt választottam. Az alkalmazásban egy kis robotot kell irányítani, jól végiggondolva a lépéseket. A robot útját egyszerű ikonok sorba állításával kell meghatározni. Lehetőség van előre és hátra menni, ugrani és fordulni. Fejleszti a globális gondolkodást, a probléma részekre bontását és a lépésről lépésre tervezést.
A témához kapcsolódóan csoportokban rajzoltak a gyerekek robotcsaládokat, megjelölve azok szuperképességeit, volt robottánc verseny és rajzos labirintus készítés is, melyhez kódjeleket felhasználva térképet készítettek.
A program zárásaként az internetbiztonság került előtérbe. Ehhez a http://saferinternet.hu/ tananyagát – videóit, játékait, feladatlapjait – vettük alapul. Az oldal a gyerekek életkorának megfelelően magyarázza az internet használat veszélyeit, a biztonságos internetezés szabályait.
Köszönöm kolléganőm Pipeiné Dávid Judit és Miklós Noémi főiskolai hallgató támogató segítségét. Hálás vagyok osztályomba járó gyerekek szüleinek, mert segítették a munkánkat azzal, hogy saját eszközeiket rendelkezésünkre bocsájtották és a felhasznált applikációk telepítésében is támogatták gyermekeik munkáját.
A projekt feladathálója és produktumai az alábbi linken megtekinthetők:
https://padlet.com/kriszta34/digi_temahet_2b
Tartalmas hetünk volt, örömmel végeztük a tevékenységeket a Z generáció elégedettségére!
Kovács Krisztina