2018. 09. 30.

Iskolánk három pedagógusa is részt vett azon a tanulmányúton, amit a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ szervezett az angliai Birminghambe a digitális pedagógia angliai gyakorlatának jobb megismerésére. A DPMK az EFOP-3.2.15 és VEKOP-17 pályázat keretében külön általános iskoláknak és középiskoláknak szervez először Angliába, majd Finnországba szakmai programot.

Két iskolát látogattunk meg: az első nap a Pheasey Park Farm Primary School and Children's Center-t. Ez egy olyan, tizenegy éves korig tanító intézmény, ami öt éve az ellenőrzéskor rosszul szerepelt, ezért új vezetőt és fejlesztési programot kapott. Az elmúlt évek technológiai és pedagógiai fejlesztéseinek köszönhetően ma már mintaiskolaként működik.

A második meglátogatott iskola a Heathfields Infant and Wilnecote Junior School volt. Itt is láttunk, főkébb alsóbb éves csoportokat tanítási óráikon. Főképp a Smart tábla oktatási programjait használták a diákok, akár táblán, akár tableteken. Kérdésre elmondták, hogy itt a diákok saját eszközeiket nem használhatják, mert az olyan adatvédelmi problémákat okozna, amit nehéz lenne kezelni. A szülők felé az információ adásra elsősorban a twittert használják.

Az alkalmazott digitális technológiák jól keretezik az átfogó pedagógiai átalakulást. A magyar iskolákban szokatlan talán, hogy minden tanterem üvegfalakon át belátható, a diákok mindenhol csoportokban ülnek és dolgoznak, frontális elrendezéssel nem is találkoztak a kecskeméti pedagógusok. A terem különböző falain akár több interaktív tábla is van, így nem is értelmezhető, hogy melyik a tér eleje vagy hátulja. A táblákon közösen dolgoznak, vagy akár csak páran, míg mások egyéb feladattal foglalkoznak.

- Érdekes volt az is, hogy a diákok kis „fehér táblákat" is használnak filccel, amik törölhetőek - számolt be erről az Angliából küldött üzenetében a keol.hu-nak Mikulás Domonkos, a Kecskeméti Piarista Iskola igazgatója. - Lényegében a palatábla funkcióval, párhuzamosan azzal, ami a táblán zajlik. A tanítók hetente két órát töltenek azzal, hogy évfolyam szinten közösen előkészítik a tananyagokat. A kész tananyagokat az iskola saját keretrendszerében megosztják, így a gyakorlatukat akár évről évre folyamatosan tudják fejleszteni.

A tanulmányi út célja volt az is, hogy segítse a digitális pedagógia területén a hálózatos gondolkodást és a változások támogatását. A vendéglátók szerint meghatározó a változásra kész kollégák segítése, „digitális bajnokok" képzése. Erre érdemes inkább koncentrálni, mint a felmerülő nehézségekre.

A tanulmányút során a résztvevők a látogatáson túl több műhelymunkán, előadáson vettek részt részben a Smart cég szakemberei vezetésével, részben más egyetemi vagy közigazgatási meghívottakkal. A tanulmányút megerősített minket abban, hogy a digitalizáció fő kérdései nem eszközökről, hanem pedagógiáról szólnak.

A résztvevők - iskolánként egy vezető és két további pedagógus - Magyarország különböző részeiről, Szombathelytől Sátoraljaújhelyig érkeztek.

 

Submitted by mikulas.domonkos on