Az Öveges Diáklabor megvalósulása a kecskeméti Piarista Iskolában
A múlt félévben, az előző uniós költségvetési ciklushoz tartozó utolsó pályázatok közt sikerrel zárult a kecskeméti Öveges Diáklabor létrehozását magában foglaló TÁMOP 3.1.3 pályázat. E pályázatkeretében egy modern, a kor minden igényét kielégítő természettudományos labort tudtunk kialakítani.
A szakmai együttműködések kialakítása, a partner iskolák bevonása, a saját tananyagok fejlesztése elősegítette annak a célnak az elérését, hogy a kecskeméti iskola részt vállaljon mind a régió, mind országosan a piarista iskolák természettudományos képzésének megújításában. Az Öveges Diáklabor munkatársai azon dolgoznak, hogy fenntartható legyen a regionális diáklabor modell; a labor a térség iskoláinak természettudományos oktatásához hosszabb távon is segítséget szeretne nyújtani a pályázat fenntartási kötelezettségein túl is.
A megvalósítási időszak alatt 443 óra laborfoglalkozást tartottunk (400 órát partneriskoláknak és 43 órát saját iskolánknak), közel 900 fő részvételével. Számos rendezvényt szerveztünk, mint pl. nyári tábor két turnusban, Kutatók Éjszakája, Természettudományos Oktatási Szakkiállítás, 6 db disszeminációs konferencia stb.
Az országban a pályázat keretében 66 diáklabor jött létre rengeteg szakmai tapasztalattal, tudással. Alapvető kérdés, hogy miből lehet finanszírozni ezen laborok fenntartását a jövőben, mi biztosíthatja szakmai fejlesztésüket, milyen hálózatos együttműködések tudnak kialakulni közöttük és velük. A kecskeméti Öveges Diáklabor ebben az irányban már több lépést is tett: pl. a hazai együttműködés terén célunk egy országos diáklaborszövetség megalakítása, főképp az Öveges Diáklaborok részvételével, de más laborokkal is együttműködésben. Ezen felül jelen szeretnénk lenni a pályaorientációs tevékenységekben, a tanárképzésben, a térség tehetséggondozásában és a környezettudatosságra való nevelésben. Céljaink eléréséhez együttműködéseket építünk ki a környék vállalkozásaival, iparával, közműszolgáltatóival, a települési önkormányzatokkal, köznevelési intézményekkel, a tanárképző és műszaki felsőoktatással.
Emellett nemzetközi együttműködéseket is keresünk: a közelmúltban német diáklaborokat látogattunk tapasztalatcsere céljából, és részt vettünk a német laborszövetség éves találkozóján, ahol poszteren mutattuk be a magyar diáklaborokat.
A diáklaborok jövőjével kapcsolatos elképzelésünket összefoglalja az általunk kiadott Öveges Laborkönyv néhány írása is, amely elektronikusan itt elérhető: https://issuu.com/ovegeslaborkonyv/docs/beliv-16_001-192.
A projekt névadója az az Öveges József piarista szerzetes, aki a XX. század egyik legnépszerűbb természettudósa és egyben előadója volt, televíziós és rádiós műsorai hatására generációk szerették és értették meg a fizikát. Ezért is érint minket érzékenyen, hogy az egykori rendtársunk nevét viselő országos program kapcsán a mi projektünket is olyan pontokon érték támadások néhány sajtóorgánumban (pl.: Népszabadság, Magyar Narancs, 168óra), amelyek nem a valóságnak megfelelőek.
Az elhangzott állításokkal ellentétben a tények a következők:
1. A pályázatunkban szerepelt egy tananyagfejlesztési elem. Erről egyes források tévesen közölték a nyertes cég nevét, valamint kétségbe vonták, hogy az egyik pályázó (ajánlatot beadó) cég adhatott-e valós, tevékenységi körébe illő ajánlatot.
A valóság: A hivatkozott tananyagkészítési pályázatot nem a nevezett fémszerkezetgyártó (nevű) cég nyerte meg, csupán érvényes ajánlatot adott. Az említett vállalkozás rendelkezett a közbeszerzésen való induláshoz szükséges tananyagfejlesztési referenciákkal. A pályázatot egy másik cég nyerte.
2. A beszerzés tárgyának meghatározásában is tévedés történt: nem szerepelt a kiírásban német tananyag lefordítása.
A valóság: az 504 tananyag-egység között volt olyan, ami 10, már lefordított, valóban német tananyag adaptálását jelentette. A közbeszerzés tárgya döntő többségben a kötelezően(!) lefejlesztendő, a Nemzeti Alaptantervhez és a kétszintű érettségihez kapcsolódó tananyag elkészítése volt. Az Öveges Diáklabor kétszer tette fel a közreműködő hatóságnak a kérdést, hogy elkerülhetnék-e a párhuzamos fejlesztést, és nem vásárolhatnak-e meg olcsóbban már kész tananyagot. A hatóság sem válaszolhatott mást, mint amit a pályázati kiírás lehetővé tett: NEM.
3. A rendezvények ár-érték arányának feszegetése, az alvállalkozók kompetenciáinak megkérdőjelezése
A valóság: a megjelölteknél jóval több, komoly rendezvény jött létre, bármelyik ajánlatot „kamu ajánlatnak"nevezni szintén helytelen, mivel a cégek tevékenységi körük és referenciáik tekintetében is teljes mértékben megfeleltek a felhívásnak.
4. Az egyik érintett sajtóorgánum munkatársa cikkében kitér arra, hogy a kecskeméti Piarista Iskola igazgatójával többször is próbált kapcsolatba lépni, de semelyik megkeresésre nem reagált.
A valóság: nem tudunk ilyen megkeresésről sem telefonon, sem írásban.
A médiában jelenleg kevésbé esik szó egy szerintünk a témához tartozó nagyon fontos kérdésről, arról, hogy a két pályázatba fektetett mintegy 60 millió Euró támogatás hosszabb távon miként hasznosul. Erre a kérdésre a válaszokat mostantól kell igazán és közösen keresni. A pozitív jövőbeli eredményekhez a szolgáltatások folyamatos fejlesztésére és együttműködések kialakítására, majd megfelelő szinten tartására lesz szükség.
Budapest, 2016. április 17.
Piarista Rend Magyar Tartománya