A napokban került nyilvánosságra az Erasmus plus program magyar koordinációjú pályázatainak az eredménye. Ezen a listán az előkelő második helyen nyert iskolánk projektje, melyet a lengyelországi Elblag és a katalán Olot város piarista iskolájával közösen írtunk.
A 89 ezer eurós kétéves projekt középpontjában a természettudományos oktatás és a projekt oktatás van. A cél egy nemzetközi együttműködésen alapuló, a tantervbe illeszthető interdiszciplináris projekt közös kidolgozása, folyamatos közös diák és tanár munkával. Mindehez a pályázat a következőket finanszírozza:
- 2019 őszén a katalóniai SUMMEM projekthez kapcsolódó projektpedagógiai képzés pedagógusoknak Katalóniában, mi diákot is szeretnénk magunkkal vinni.
- 2020 tavaszán egy diáklabor projektek létrehozását segítő képzés nálunk, az Öveges Diáklaborban. E képzés két napja kibővül egy tágabb képzéssé: online jelentkezik be az Európai Molekuláris Biológiai Laboratórium, mutatja be tevékenységét és az általa nyújtott lehetőségeket, és Prof. Dr. Rolf Hempelmann német kutató tart képzést a fenntarthatósággal kapcsolatban (ionikus vegyületekre vonatkozó kísérletek diáklabor projektekben való alkalmazása). E két képzés más diáklaborok munkatársai számára is nyitott lesz.
- 2020 tavaszán a lengyelországi Elblag városában diákokkal közösen dolgozunk projektalkotáson, külső tanulási helyek bevonásával.
- 2020őszén ezt a folyamatot Kecskeméten folytatjuk, ahol a diáklaborhoz kötődő tevékenységeket valósítunk meg a nemzetközi diákcsapattal.
- 2021 tavaszán zajlik a közös záró tevékenység, ahol a diákokkal a projekt során kidolgozott projekt elemeit valósítjuk meg.
A közös munka során természetesen fontos a személyes kapcsolatok kialakítása, a kulturális sokszínűség megélése, az idegen nyelvi fejlődés mind a diákok, mind a résztvevő tanárok számára.
Kísérleti jelleggel még egy tevékenységet iktattunk a projektbe:
- Két diákunk Katalóniában, egy pedig Lengyelországban tölthet két-két hónapot vendégtanulóként, és mi is fogadunk cserébe diákokat. Azért is izgalmas ez a kezdeményezés, mert a diákoktól a katalán, lengyel, illetve magyar nyelv tanulását várja, amely nyelvek nem a hagyományos célnyelvek. Természetesen ehhez a programelemhez nyelvi felkészítés is kötődik.
Egyébként a projekt közös nyelve az angol, a diákok és pedagógusok online közös munkájának is ez a közös nyelve.
A program sok tevékenységünkhöz illeszkedik, így a Digitális környezet az oktatásban, az MTMI (matematika, természettudományok, mérnöki tudományok és informatika) pályaorientációs pályázatunkhoz, de a Nemzeti Tehetségprogram keretében zajló természettudományos tehetséggondozó foglalkozásainkhoz is, hisz a bevont diákok elsősorban ebből a körből kerülnek ki.
A projekt hátterében több éves munka áll. A lengyel iskolával valósítottunk már meg közös nemzetközi Comenius programot. Katalóniában is többször jártunk, az Olot-i iskolával tavaly ősszel kerültünk kapcsolatba. Tavasszal két napos kecskeméti találkozón kezdtük meg az intenzív közös munkát a pályázat megírására.
A pályázat erősen kötődik a katalán SUMMEM projekthez, amelyben az ottan i piarista iskolákban a tanítási idő legalább negyedében nem szakórák vannak, hanem a szakórák tartalmait ötvöző projektek valósulnak meg kooperatív munkaformában. Ezt tanulmányoztuk legutóbbi ottani utunkon, és hosszabb beszámoló is olvasható erről.
Emellett az Öveges Diáklabor, és az ahhoz kapcsolódó nemzetközi tevékenységek is segítik a programot: a projektbe csatornázott tudás nagy része az Erasmus plus pályázatok keretében megvalósult németországi tanulmányutakhoz is kötődik.
További illeszkedése a projektnek, hogy a magyar piarista iskolák célul tűzték ki az átfogó pedagógiai megújulást, ennek jegyében zajlik majd októberben Budapesten a Piarista Pedagógiai Napok rendezvény is, ahol mintegy 400 tanár vesz részt minden magyarországi piarista iskolából összegyűlve.
A képek korábbi programokon készületek.
Mikulás Domonkos igazgató