„A jövő pedagógiája felé" - Erasmus plus - Köznevelési intézmények munkatársainak mobilitása pályázatunk: 2019-1-HU01-KA101-060086
2019. június 30. - 2020. június 29.
A pályázat során megvalósult mobilitások:
Továbbképzés Cambridge-ben - Tóthné Szalai Enikő
Spanyol nyelvi képzésen - Mikulás Domonkos
Inkluzív nevelés kurzus Exeterben - Keresztes Anikó
CLIL továbbképzés Portsmouthban - Kiss Ildikó
Projektpedagógiáról Firenzében - Galikné Bertus Annamária
Német nyelvtanfolyam Regensburgban - Zöldi-Kovácsné Korompai Mónika
Suma y sigue - Emaús provincia - szakmai látogatás Spanyolországban
Látogatás német diáklaborokban és Diáklabor konferencián - németországi szakmai út
Kapcsolódó projektek, beszámolók
Kibővített vezetőségi megbeszélés - a spanyolországi szakmai út előkészítése
A pályázati összefoglaló
Miért pályáztak erre a projektre?
Minden mobilitás esetén fontos volt a részt vevő kollégák motivációja a szakmai fejlődésre, az iskola fejlesztésére.
- Az angol nyelvoktatás terén az intenzív nemzetközi kapcsolatok, az angol munkanyelv szerepének erősödése, az angol szaknyelv oktatásba való bekerülése, és a nyelvpedagógiai szakmai fejlesztési igény játszott szerepet.
- A német nyelvi képzésnél az általános iskola bevonása a cserekapcsolatokba, a spanyol képzésnél a spanyol nyelvű iskolai kapcsolatok erősödése motivált minket. A projektpedagógia képzés illeszkedett az iskola fejlődésébe és szükség van ezen a téren erősítésre.
- A diáklaborhoz kapcsolódó szakmai látogatással a korábbi évek jó tapasztalatai alapján szerettük volna folytatni a nemzetközi tapasztalatok gyűjtését és kapcsolatok erősítését.
- Az Emaús provinciába tett szakmai látogatás folytatása volt az előző év katalán szakmai látogatásának. Egy új, másfajta innovációs modell keltette fel az érdeklődésünket, és a partnerek is bátorítottak minket, hogy szívesen kerülnek velünk ennek kapcsán kapcsolatba, mutatják be gyakorlatukat. A fenntartónk is jelezte, hogy szívesen kapcsolódik e szakmai úthoz más iskoláival.
Célkitűzések: Mit kívántak elérni a projekt megvalósításával?
Minden tevékenységnél cél volt a bekapcsolódó kollégák bevonása az iskola nemzetközi fejlődésébe, a pedagógiai megújulásba való erősebb bevonása, motivációjuk erősítése. Emellett inspirációk, jó gyakorlatok gyűjtése, az iskola munkájának katalizálása.
- Az angol nyelvoktatást érintő mobilitások kapcsán cél volt a kollégák fejlesztése a mai angol nyelvben, ehhez kapcsolódó innovatív pedagógiai módszerek alkalmazása. Konkrét területek, az inklúzió, a pedagógusi nyelvtudás frissítése, a CLIL módszertanok, természettudományos szaknyelvben való fejlődés volt annak érdekében, hogy a nyelvoktatás és az angol nyelv használata más tárgyakban hatékonyabb legyen.
- A német nyelvtanfolyamnál a cél a kolléga nyelvtudásának frissítése volt annak érdekében, hogy az általános iskolát jobban be tudjuk kapcsolni a nemzetközi kapcsolatokba.
- A spanyol nyelvtanfolyam célja a spanyol nyelvű kapcsolatok erősítése volt a hasznos nyelvtudás eszközével.
- A projektpedagógia képzés célja a módszertani tanulás segítségével a diákok jobb bevonása, a tantárgyi kapcsolatok erősítése.
- A diáklabor látogatás célja a hálózatosodás erősítése és jó gyakorlatok gyűjtése volt.
- Az Emaús provinciai látogatással az itthoni pedagógiai megújulási folyamat erősítése volt célunk.
Megvalósítás: Milyen tevékenységeket valósítottak meg?
A projekt során 8 mobilitás valósult meg, ehhez kapcsolódtak egyéb tevékenységek. Nyitó képzéssel indítottunk, ahol a célokat és tevékenységeket tisztáztuk. A képzések mind megvalósultak nyáron, ezekről augusztus végén számoltunk be a nevelőtestületnek. A szakmai látogatások a tanévben zajlottak, ezekhez előkészítő és értékelő alkalmak kapcsolódtak. Az előkészítés az iskola kibővített vezetői csapatában zajlott, az értékelés, disszemináció a nevelőtestület értekezletein és a kibővített vezetői csapatban is. A tevékenységekről az iskola honlapján, nyomtatott és digitális média felületeken számoltunk be. A módszertani képzések kapcsán disszeminációs alkalmakat tartottunk munkaközösségi körben.
A megvalósult mobilitások:
- 3 kéthetes nyelvtanári képzés (CLIL módszertan, mai angol nyelv, inkluzív oktatás)
- 1 egyhetes német nyelvi képzés
- 1 kéthetes spanyol nyelvi kurzus
- 1 egyhetes projektpedagógiai képzés (PBL)
- Szakmai látogatás a németországi diáklaborok egyesületének éves konferenciáján Drezdában, hozzá kapcsolódva diáklaborok látogatása Chemnitzben.
- Szakmai látogatás a spanyolországi Emaús piarista provinciában, a Suma y sigue innovációs projekt megismerése és iskolák látogatása, konkrét innovációkkal való találkozás.
Eredmény: Milyen eredményeket értek el?
Minden mobilitáson vettünk át jó gyakorlatokat.
- Az angol oktatásban a C1 nyelvvizsgák száma emelkedett (2020-as évfolyam: 11 komplex, 4 szóbeli a 2017-es 1-hez képest). A kollégák nyelvtudása frissült. A KA2-es projektben 4 vendég diák számára több tárgyból adtunk angol nyelvű képzést természettudományos tárgyakból, az angol csoportokba is bekapcsolódtak. Ez a magyar diákok nyelvi kompetenciáit is fejlesztette, ebben segítettek képzések.
- A felső tagozat bekapcsolódott a salzburgi és rheinbachi kapcsolatba, a vendég diákok ott is részt vettek tanítási órákon.
- Spanyol nyelvterületen a kapcsolatok erősödtek (spanyol, argentin). A megszerzett spanyol tudást a KA1-es spanyolországi szakmai úton, és a KA2-es katalóniai képzésen hasznosítottuk, alkalmanként tolmácsolásban is segített.
- A projektpedagógia képzés segítette a felső tagozatos népmese projekt megvalósulását, és a képzés során bolgár kollégákkal közös projektet is kidolgoztak.
- A laborlátogatásokból jó gyakorlatokat hoztunk haza, és két KA2-es projekt kidolgozásába is bekapcsolódtunk a szakmai látogatáshoz kötődő kapcsolattal.
- A Suma y sigue spanyol projekt megismerése elindított egy folyamatot fenntartói szinten a diákkompetenciákból kiinduló innovációs rendszer kidolgozására.